Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa zakończył kolejny etap prac nad nowym szybowcem akrobacyjnym I-45 JAY. To pierwszy na świecie szybowiec akrobacyjny, którego skrzydła i komponenty wykonane są w technologii preimpregnatów (prepreg).
Szybowiec został zaprojektowany a następnie zbudowany przez zespół niemal 100 inżynierów Instytutu Lotnictwa. Prototyp był gotowy w maju 2024. Następnie skierowano go na próby statyczne i wytrzymałościowe. Po ich zrealizowaniu z pozytywnym wynikiem 18 grudnia 2024 JAY został oblatany. Warto dodać, że model szybowca I-45 był już wcześniej prezentowany publicznie, podczas wystawy ILA w Berlinie w czerwcu ub. r.
Do tej pory szybowiec odbył dwa loty po około 30 minut. Zrealizowano je z lotniska Aeroklubu Częstochowskiego, a za sterami zasiadał pilot doświadczalny mgr inż. Mariusz Stajewski. Program prób w locie (liczący 50 h) będzie kontynuowany w tym roku. W udoskonalaniu jego konstrukcji jako konsultant bierze również udział czterokrotny mistrz świata w akrobacji szybowcowej w kategorii Unlimited Maciej Pospieszyński.
Instytut Lotnictwa równolegle z testami szybowca prowadzi rozmowy z partnerami, którzy są zainteresowani uruchomieniem produkcji I-45. Do tej pory zainteresowanie programem wyraziły wyłącznie przedsiębiorstwa zagraniczne.
Prace nad I-45 JAY uruchomiono w odpowiedzi na potrzeby rynku szybowcowego. Jak podkreślają jego twórcy, do kresu eksploatacji zbliżają się ostatnie szybowce akrobacyjne polskiej konstrukcji, takie jak S-1 Swift i MDM-1 Fox. Wyczerpujące się resursy wymagają wprowadzenia nowego szybowca, którym ma stać się JAY. Na razie występuje on w wersji jednomiejscowej, lecz przedstawiciele Instytutu Lotnictwa nie wykluczają opracowania także innych odmian (w tym motoszybowca, ILA 2024: Szybowiec Jay z ILot, 2024-06-06).