Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Embraer chce inwestować w Polsce

Lotnictwo cywilne, Lotnictwo wojskowe, Przemysł lotniczy, 11 marca 2025

Podczas zorganizowanej dzisiaj, 11 marca 2025, w Warszawie, szefowie Grupy Embraer ujawnili plany rozwoju brazylijskiego przedsiębiorstwa związane z Polską.

Jednym z samolotów Embraera oferowanych Polsce jest wojskowy transportowiec KC-390 Millenium / Zdjęcie: Bartosz Głowacki

Jak poinformował prezes Grupy Embraer Francisco Gomes Neto, brazylijski producent samolotów wojskowych i cywilnych chce rozszerzyć współpracę z polskim przemysłem w zakresie produkcji, montażu końcowego, obsługi technicznej i napraw samolotów. Embraer planuje także aktywnie uczestniczyć w budowaniu kompetencji i umiejętności przyszłych kadr, które pozwolą polskiemu sektorowi lotniczemu osiągnąć kolejny etap rozwoju. – W ciągu najbliższych 10 lat mogłyby one wygenerować dla Polski wartość 3 mld USD oraz potencjalnie stworzyć 5 tysięcy nowych miejsc pracy – dodał Francisco Gomes Neto (Embraer dostarczył 203 samoloty w 2024, 2025-01-09). 

Embraer dąży do rozwoju swojego łańcucha dostaw w Polsce w sektorze lotnictwa komunikacyjnego. Przedstawiciele przedsiębiorstwa odbyli w ostatnim czasie serię spotkań z potencjalnymi dostawcami z naszego kraju. Jak powiedział prezes Embraer Commercial Aviation Arjan Meijer poszukiwania obejmują małe i średnie przedsiębiorstwa, które mogłyby zostać włączone do łańcucha zaopatrywania brazylijskiego przedsiębiorstwa. Obecnie rozważane są nowe projekty obejmujące m.in. zakłady zajmujące się naprawami podwozi dla samolotów komunikacyjnych rodziny E2 i przebudową samolotów E190 na frachtowce. Zdaniem Meijera najbardziej logicznym kooperantem, jeżeli chodzi o obsługę techniczną, naprawy i remonty samolotów pasażerskich, są LOT AMS, które wykonują już przeglądy samolotów rodziny E-Jet.Według Brazylijczyków całość inwestycji w sektorze lotnictwa komunikacyjnego może osiągnąć  ponad 2 mld USD wartości w ciągu 10 lat i przyczynić się do stworzenia ponad 4400 miejsc pracy.

Ponadto brazylijski producent oferuje Polskim Liniom Lotniczym LOT swoje samoloty komunikacji regionalnej E195E2, twierdząc, że są one bardziej ekologiczne niż konkurencyjne A220-300, ponieważ zużywają 13% mniej paliwa, a także mają o 9% niższe bezpośrednie koszty eksploatacyjne na takiej samej trasie. Według Arjana Meijera ma to zapewnić oszczędności wynoszące 10,7 mln USD (w tym 6,7 mln USD na paliwo i opłaty za emisję CO2) na jeden samolot w ciągu 15 lat. Biorąc pod uwagę, że nasz narodowy przewoźnik chce zakupić 80 nowych samolotów komunikacji regionalnej, oznacza to według szefa Embraer Commercial Aviation zaoszczędzenie w tym czasie 900 mln USD (ANA na zakupach, 2025-02-26).

Zapytany o konkretne podmioty, które mogłyby nawiązać współpracę z Embraerem prezes Meijer odparł, że jest za wcześnie, aby podawać ich nazwy, ale jesteśmy już w trakcie mapowania, jakie są to przedsiębiorstwa i jakie mają zdolności, które mogą nam pomóc. Widzimy duże możliwości, przede wszystkim w sektorze obronnym, dodając, że ewentualny rozwój Embraera w Polsce nie wpłynie w jakikolwiek sposób na zakres współpracy z czeskim przedsiębiorstwem Aero Vodochody, ale będzie zupełnie nowym przedsięwzięciem.

Oprócz tego Embraer poszukuje partnerów do produkcji części i montażu końcowego samolotu transportowego KC-390 Millennium, w zależności od ekonomicznej wykonalności przedsięwzięcia, a także planuje utworzenie centrum szkolenia taktycznego, zakładu zajmującego się obsługą techniczną, naprawami i remontami płatowca i podwozia oraz polonizację elementów wyposażenia KC-390. Brazylijczycy szacują, że montaż samolotu i związany z nim ekosystem posprzedażowy przyczyni się do wygenerowania blisko 1 mld USD i stworzenia 600 miejsc pracy.

Oferując KC-390 Millennium Polsce – czołowemu krajowi w NATO – zyskujemy szansę na nawiązanie współpracy z doświadczonym i silnie rozwiniętym polskim przemysłem obronnym. To także okazja dla Polski, by stać się kluczowym członkiem europejskiego ekosystemu C-390, z dostępem do kompleksowego pakietu przemysłowego, szkoleniowego i obsługowego. Polska to dla nas znacznie więcej niż potencjalny klient – to długoterminowy partner operacyjny i przemysłowy oraz idealna lokalizacja dla europejskiej linii montażowej, którą planujemy rozwijać – dodał Frederico Lemos, Członek Zarządu ds. Handlowych Embraer Defense & Security (Drugi MAFFS II dla Brazylii, 2024-12-19, Słowacja stawia na C-390, 2024-12-12).

Wczoraj, 10 marca 2025, wiceminister obrony narodowej Paweł Bejda spotkał się z prezesem Neto, aby omówić potencjalne obszary współpracy. Jak podał resort obrony w trakcie rozmów wiceminister Bejda zapoznał się z propozycjami Embraera dotyczącymi nowych statków powietrznych proponowanych w przyszłości do wyposażenia Sił Zbrojnych RP. Poruszono również kwestie związane z eksploatacją i utrzymaniem oferowanego sprzętu wojskowego. Istotnym punktem dyskusji były możliwości ustanowienia przez Embraera zdolności przemysłowych w Polsce.

Na zakończenie konferencji p.o. dyrektora Łukasiewicz – Instytutu Lotnictwa Sylwester Wyka i prezes Embraera Francisco Gomes Neto podpisali porozumienie o współpracy, które w przyszłości doprowadzić ma do wspólnych prac badawczo-rozwojowych nad nowymi technologiami i materiałami lotniczymi prowadzonych przez Embraera i Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2025 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.