Babcock podpisał z brytyjskim resortem obrony trzyletnią umowę dotyczącą przygotowania się do rozbiórki okrętów podwodnych o napędzie jądrowym typu Trafalgar. Jest to pierwszy taki kontrakt od ponad 20 lat dotyczący usunięcia paliwa jądrowego z jednostki Royal Navy. Wcześniej podobne prace były realizowane przy okrętach wycofanych ze służby w latach 1990., takich jak OP typu Swiftsure.
Kontrakt o wartości 114 mln GBP (ok. 580 mln PLN) będzie realizowany we współpracy z Defence Nuclear Enterprise i partnerami przemysłowymi. Babcock będzie prowadził prace w stoczni Devonport w Plymouth w ramach programu Submarine Dismantling Project. Ich rozpoczęcia należy się spodziewać w 2026. Przedsięwzięcie pozwoli utworzyć ponad 150 nowych miejsc pracy i wspierać ponad 300 już istniejących.
Paliwo jądrowe ma zostać usunięte z 4 okrętów podwodnych typu Trafalgar. Jest to kluczowe zadanie i jednocześnie pierwszy etap w rozbiórce i demontażu wycofanych okrętów. Równolegle do usuwania paliwa z jednostek podwodnych w Devonport będzie prowadzony program rozbudowy infrastruktury potrzebnej do wspierania służby operacyjnej okrętów podwodnych.
Aktualnie Babcock realizuje projekt demonstracyjny w stoczni Rosyth. Tam właśnie prowadzona jest pierwsza całkowita rozbiórka brytyjskiego OP o napędzie jądrowym – dawnego HMS Swiftsure - wycofanego z linii jeszcze w 1992. Jej zakończenie jest planowane do końca 2026. Po usunięciu paliwa i reaktora jądrowego Brytyjczycy przystąpili w ostatnich dniach do demontażu okrętu, zaczynając od kiosku.
Według założeń ok. 90% całkowitej masy tego okrętu zostanie poddane recyklingowi. Pozwoli to na ponowne użycie zastosowanej w nim stali wysokiej jakości, komponentów i struktur w nowych okrętach. Takie podejście ma być bezpieczne, efektywne kosztowo i przyjazne dla środowiska (Koniec służby HMS Torbay, 2017-07-17).