W Instytucie Badań Lotniczych im. Gromowa w Żukowskim pod Moskwą rozpoczęto próby w locie samolotu średniego zasięgu MS-21-310 (nr boczny 005), wyposażonego w nowe rosyjskie instalacje i podzespoły.
W trakcie pierwszego lotu, wykonanego 26 czerwca 2025, przeprowadzano testy sprzętu łączności radiowej. Samolot pilotowała załoga składająca się z pilotów doświadczalnych Olega Kononienki i Andrieja Woropajewa oraz inżynierów prób w locie Aleksandra Sołowiowa, Grigorija Kudriaszowa i Olega Berezyny. Samolot znajdował się w powietrzu przez 4 godziny, a próby przeprowadzono na różnych wysokościach.
– W samolocie, który dziś rozpoczął testy certyfikacyjne, pozostały tylko trzy zagraniczne zespoły – napędy, hamulce i generatory. Już wkrótce do programu dołączy samolot, w którym wszystkie zespoły, podzespoły i instalacje będą krajowe. Obecnie znajduje się ona w fazie montażu końcowego. Równolegle z certyfikacją przygotowujemy produkcję seryjną – zakład ma już ponad 20 samolotów w różnych etapach montażu. Oczekujemy, że dostawy nowych samolotów do klientów rozpoczną się w przyszłym roku – powiedział dyrektor wykonawczy Rostiechu Oleg Jewtuszenko.
– Aby uzyskać Certyfikat Typu dla całkowicie krajowego MS-21, planujemy przeprowadzenie około 220-230 lotów testowych – dodał Witalij Naryszkin, główny konstruktor MS-21 (Oblot MC-21 z rosyjskim wyposażeniem, 2025-04-29).
W czerwcu w Zakładach Lotniczych w Irkucku przeprowadzono zabudowanie rosyjskiego wyposażenia wnętrza w prototypie MS-21. Samolot jest wyposażony w bagażnik, okna i panele sufitowe, kuchnię i toaletę, szafy, ścianki działowe, zasłony, listwy i krawędzie drzwi, a także fotele klasy biznes wyprodukowane przez przedsiębiorstwo Awiacjonnyje Interiory. W najbliższej przyszłości przewiduje się całkowitą wymianę importowanych paneli podłogowych i przedziału bagażowego. Planuje się, że będą one produkowane w Uljanowsku.