Prototyp samolotu średniego zasięgu MC-21-310 (nr boczny 005), wyposażony w nowe rosyjskie instalacje i podzespoły, po raz pierwszy wzbił się w powietrze dzisiaj, 29 kwietnia 2025. Start i lądowanie wykonano z lotniska Irkuckich Zakładów Lotniczych, należących do OKB Jakowlewa, wchodzących w skład Zjednoczonej Korporacji Lotniczej (OAK).
Samolot został wyposażony w rosyjskie podwozie, instalacje zasilania elektrycznego, klimatyzacji i regulacji ciśnienia i hydrauliczną, pomocniczy zespół napędowy, układy nawigacyjne i wyposażenie łączności radiowej, a także komputery, oświetlenie, konsole systemów pokładowych i przełączniki. Ogółem zabudowano ok. 80 instalacji, zespołów i podzespołów produkcji krajowej, zastępując urządzenia zagraniczne. Napęd samolotu stanowią rosyjskie silniki turbowentylatorowe PD-14, rozwijające ciąg 137 kN każdy (Silniki PD-14 do MC-21, 2025-02-25).
Lot wykonała załoga składająca się z pilotów doświadczalnych Aleksandra Guskowa i Romana Taskajewa oraz inżynierów prób w locie Aleksandra Popowa i Aleksandra Sołowjowa. Samolot znajdował się w powietrzu przez 1 h 15 min, osiągając prędkość 580 km/h i wysokość 3000 m. Roman Taskajew oświadczył po lądowaniu, że wszystkie zespoły i instalacje samolotu, łącznie z nowymi, krajowymi, działały bez żadnych problemów.
Dalsze plany obejmują przelot do Żukowskiego, gdzie przeprowadzone zostaną loty certyfikacyjne. W ramach projektu rosjanizacji MC-21 w próbach w locie wezmą udział dwa zmodyfikowane samoloty tego typu, wcześniej używane do prób certyfikacyjnych z zagranicznym wyposażeniem.
Równolegle kontynuowany jest montaż końcowy całkowicie rosyjskiego MC-21, także przeznaczonego do badań w locie.