29 lipca 2025 w Kazaniu rozpoczęły się testy lekkiego śmigłowca Ansat z rosyjskimi silnikami WK-650B. Silniki tego typu zostały certyfikowane (Certyfikat dla silnika WK-650W, 2025-02-09) na początku br. Zastępują kanadyjskie silniki PW207K.
W pierwszym locie prototyp wykonał jedynie zawis po pionowym starcie. Lot poziomy jest planowany dopiero w kolejnych dniach.
Prototyp Ansata z silnikami WK-650B został zbudowany przez Kazańskie Zakłady Śmigłowcowe (KWZ) w Tatarstanie. Śmigłowiec został wyposażony także w inne komponenty produkcji rosyjskiej, w tym awionikę i wyposażenie kabiny. Rosjanie zostali zmuszeni do ich wymiany po wprowadzeniu przez USA i państwa od nich zależne sankcji po rozpoczęciu w 2022 pełnoskalowej wojny na Ukrainie (Armija-2024: Antyimportowy Ansat, 2024-08-14).
Konkurs na przeprowadzenie prac związanych z zastąpieniem komponentów importowanych i poprawą charakterystyk Ansata ogłosiło Ministerstwo Przemysłu i Handlu FR. Wymagania obejmowały m.in. zwiększenie masy startowej do 3800 kg i instalację systemu przeciwoblodzeniowego. Na prace przeznaczono 5,7 mld rubli.
Obecnie w rosyjskim lotnictwie eksploatowanych jest 60 dwusilnikowych Ansatów. Śmigłowce są przeznaczone do przewozu do 7 pasażerów lub 1200 kg ładunku. Ich największym operatorem jest Państwowa Służba Lotnictwa Sanitarnego.