Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Drugi malezyjski Scorpene w służbie

Marynarka wojenna, Strategia i polityka, Przemysł zbrojeniowy, 15 lipca 2010

Od początku lipca 2010 Królewska Marynarka Wojenna Malezji ma w dyspozycji dwa okręty podwodne francuskiego typu Scorpene. Wbrew pierwotnym doniesieniom, żaden z nich nie jest wyposażony w moduł napędowy MESMA, uniezależniający od dopływu powietrza atmosferycznego.


KD Tun Razak wchodzi do portu Lumut na wyspie Pangkor / Zdjęcie: Marynarka Wojenna Malezji

W połowie lipca druga z jednostek, właśnie dostarczona z Francji - KD Tun Razak - znaleźć się ma już na stałe w bazie malezyjskich sił podwodnych Teluk Sepangar w Sabah. Latem 2010 KD Tun Razak przejść ma intensywne próby w akwenie tropikalnym. Dojść ma także między innymi do testu głębokiego zanurzenia, którego wyniki każda flota traktuje jako supertajne.

2 lipca 2010 w porcie malezyjskiej floty w Lumut na wyspie Pangkor miała miejsce oficjalna uroczystość powitania KD Tun Razak. Okręt wypiera 1550 ton na powierzchni, ma długość 67,5 m, wymaga tylko 31-osobej załogi i może wychodzić w morze na 45-dniowe patrole. W czerwcu 2002 francuskie państwowe konsorcjum stoczniowe DCNS podpisało z rządem malezyjskim kontrakt na budowę dwóch Scorpene (których projekt jest wspólnym dziełem francusko-hiszpańskim - partnerem DCNS jest spółka Navantia). Umowa obejmuje także szkolenie załóg i serwis techniczny jednostek. Pierwszy Scorpene dla Malezyjczyków - KD Tunku Abdul Rahman został dostarczony we wrześniu 2009. Drugi - KD Tun Razak po wyruszeniu z południowej Francji - z Cherbourga - osiągnął wody malezyjskie po 64 dniach żeglugi. Okręt pokonał 7283 mile przed zawinięciem do portu Lumut. Jego szlak wiódł przez Morze Śródziemne i Czerwone, Zatokę Adeńską, Morze Arabskie, Ocean Indyjski i Cieśninę Malakka. KD Tun Razak zawinął po drodze do Aleksandrii w Egipcie, Dżiddy w Arabii Saudyjskiej, Salah w Omanie i Cochin w Indiach.

Ciekawostką jest to, że planowano zapoznanie grupy oficerów Marynarki Wojennej RP z KD Tun Razak, a nawet ich kilkudniowe zaokrętowanie na pokładzie tej jednostki w rejsie Cherbourg - Aleksandria. Ponieważ Scorpene znajdują się także w orbicie zainteresowania naszej floty. Nic jednak nie wyszło z owego rejsu studyjnego.

To na razie  wizja - pierwszy brazylijski Scorpene... / Zdjęcie via  Santiago Rivas

Koncern DCNS podał oficjalnie, że na razie żaden ze zbudowanych i wyeksportowanych francusko-hiszpańskich Scorpene nie został wyposażony w moduł MESMA - uniezależniający siłownię od dopływu powietrza (a takiego systemu napędowego wymaga polska flota w procesie wyboru przyszłych okrętów podwodnych), jednak można się spodziewać zamówienia na to urządzenie podczas kapitalnych remontów sprzedanych już okrętów. Wówczas przecina się kadłub i wstawia moduł MESMA, jak to uczyniono z pakistańskim okrętem typu Agosta - HNS Hamza.

DCNS może się obecnie legitymować 15 pewnymi zamówieniami na Scorpene - 2 okręty dla Chile, 2 dla Malezji, 6 dla Indii oraz 5 dla Brazylii.

Brazylijski prezydent - Luiz Inacio Lula Da Silva uroczyście zainaugurował właśnie budowę nowoczesnej stoczni okrętów podwodnych w Itaguai, w pobliżu Rio de Janeiro, gdzie z części dostarczonych z Francji powstawać mają brazylijskie Scorpene. Brasilia planuje złożenie u siebie 4 konwencjonalnych Scorpene, a po osiągnięciu koniecznego doświadczenia, konstrukcję piątego, wyposażonego we własną brazylijską siłownię nuklearną (moduł MESMA jest w istocie częścią typowej maszynowni jądrowej, jednak bez reaktora, parę napędzającą turbinę wytwarza się ze spalania zwykłej ropy). Cały projekt brazylijski kosztować ma ekwiwalent 9,3 mld USD, z czego 1,86 mld USD pochłonie budowa stoczni i bazy w Itaguai. Do realizacji projektu powołano spółkę Itaguai Construcoes Navais (ICN) z udziałem Francuzów z DCNS i brazylijskiej spółki Brazilian Odebrecht. Co ciekawe, złotą akcję oddano nie w ręce rządu w Brasili, ale... marynarki wojennej. Brazylijska flota otrzymała w ten sposób prawo veta wobec decyzji obu wspólników!

Za konstrukcję reaktora atomowego dla piątego nuklearnego Scorpene brazylijskiego odpowiadają także inżynierowie i admirałowie marynarki wojennej tego kraju. Powstaje on w ośrodku doświadczalnym floty w Armar w stanie Sao Paulo z pomocą przedsiębiorstw zrzeszonych poprzez Brazylijską Państwową Komisję Energii Jądrowej.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.