Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Następcy serbskich Migów

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, 27 lipca 2010

Władze wojskowe Serbii powinny do końca roku zakończyć wstępne prace studyjne nad wyborem grupy producentów myśliwców wielozadaniowych, które zastąpią MiGi-21.

Serbskie MiGi-21 w czasie ubiegłorocznych ćwiczeń, prowadzonych wspólnie z rumuńskimi Migami, zmodernizowanymi do wariantu LanceR / Zdjęcie: MO Serbii

Lotnictwo bojowe Serbii dysponuje tylko kilkunastoma klasycznymi myśliwcami. 4 z nich to wyremontowane niedawno w Rosji MiGi-29 (piąty rozbił się rok temu w czasie treningu przed pokazami lotniczymi; zobacz: Katastrofa serbskiego MiG-a 29).

Pozostałe to zupełnie przestarzałe MiGi-21bis, utrzymywane wyłącznie do szkolenia pilotów. Z licznej za czasów Jugosławii ich floty, głównie z powodu braku funduszów i sankcji ONZ, pozostało w aktywnej służbie prawdopodobnie jedynie od 8 do 10 egz.

Dalsze utrzymywanie 30-letnich maszyn nie ma sensu. W związku z tym władze Serbii rozpoczęły przygotowania do zakupu ich następców. W grę wchodzi pozyskanie 12-16 samolotów dla wyposażenia jednej eskadry. Belgrad wstępnie wyasygnował na ten cel 1 mld Euro (1,3 mld USD).

Obecnie rozważany jest zakup rosyjskich MiGów-29 STM, Su-30MK, francuskich Rafale, szwedzkich Gripenów i amerykańskich F-16 i F/A-18. Lista ta może ulec skróceniu przed końcem obecnego roku, kiedy powinny zakończyć się prace studyjne na temat konstrukcji, najlepiej spełniających serbskie wymogi. Po tym terminie można spodziewać się wysłania zapytań ofertowych do wybranych producentów. Transakcji powinien towarzyszyć offset.

Działania te są jednym z podstawowych elementów odbudowywania potencjału bojowego wojsk lotniczych tego kraju. Pozostałe to już przeprowadzone remonty MiGów-29 i kilku śmigłowców, a także planowane zakupy kolejnych helikopterów (prawdopodobnie rodziny Mi-17; proponowane równolegle francuskie Pumy mogą okazać się zbyt drogie). Odmłodzeniu mają ulec rodzime samoloty szturmowe i szkolno-bojowe. Serbowie chcą przeprowadzić modernizację 15 Soko J-22 Orao oraz ok. 20 Soko G-4 Super Galeb, głównie przez ucyfrowienie awioniki i wyposażenia kokpitu.

Planują również wymianę sprzętu przeciwlotniczego, w oparciu o nowe, prawdopodobnie francuskie, zestawy pocisków rakietowych i nowe stacje radiolokacyjne.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.