Zamknij

Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

MB-339 zamiast M-346

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, 28 lipca 2010

Alenia Aermacchi wyposaży zespół akrobatyczny ZEA w szkolne odrzutowce MB-339. Potwierdza to problemy z finalizacją umowy o sprzedaży 48 nowoczesnych M-346.

Jeden z czterech znajdujących się obecnie w zakładach w Venegono MB-339, modernizowany do wersji NAT. Zwraca uwagę czarno-złote malowanie kadłuba. Najstarsze, wykorzystywane we Włoszech samoloty tego typu mają za sobą 30 lat służby / Zdjęcie: Alenia Aermacchi

W 2006 powstał komitet organizacyjny zespołu akrobatycznego wojsk lotniczych Zjednoczonych Emiratów Arabskich. W ubiegłym roku ogłoszono jego szybkie utworzenie.

Miał on zostać wyposażony w 8 włoskich samolotów szkolnych M-346, które zostały wybrane w przetargu na nową maszynę LIFT. Kolejnych 20 miało służyć bezpośrednio do szkolenia pilotów wojskowych, a 20 ostatnich powinno - po dozbrojeniu - pełnić rolę lekkich samolotów uderzeniowych (zobacz: M-346 dla ZEA).

Na początku bieżącego roku pojawiły się jednak informacje o wznowieniu negocjacji władz wojskowych ZEA z przegranym w przetargu, koreańską KAI, oferującą T-50 Golden Eagle. Powodem były, nie potwierdzone oficjalnie, problemy ze specyfikacją techniczną M-346.

Faktem jest bowiem, że jest to maszyna nowoczesna, ale dopiero dopracowywana, bez zintegrowanego uzbrojenia. To prawdopodobnie doprowadziło do zawieszenie negocjacji w sprawie ostatecznego zakupu 48 egz. M-346. Samolot mógł po prostu nie spełniać wszystkich wymogów odbiorcy, mimo deklarowanych osiągów, które nie zostały, bo nie mogły jeszcze zostać zweryfikowane lotami próbnymi.

Wczoraj przedstawiciele Alenia Aermacchi ujawnili, że finalizują umowę na dostawy 10 starszych generacyjnie samolotów szkolnych MB-339, dla zespołu akrobacyjnego wojsk lotniczych ZAE.

Włosi przejęli 6 używanych w ZEA MB-339A i zmodernizowali je do wariantu akrobacyjnego (NAT), głównie przez likwidację jednego ze zbiorników paliwa, przebudowę instalacji paliwowej, zamontowaniu mocowań dla siec dymnych (w kolorach białym, czerwonym, zielonym i czarnym - barwach narodowych ZEA) oraz przez nowe malowanie.

W identyczny sposób postępuje się z kupionymi dodatkowo czterema MB-339. Oświadczenie producenta nie precyzuje, czy chodzi o samoloty używane przez włoskie wojska lotnicze. Sugeruje to jednak krótki czas wykonania zlecenia. Włosi stwierdzili bowiem, że w zakładach w Venegono znajdują się ostatnie cztery samoloty, z 10 zamówionych, tymczasem dostawa 8 nowych MB-339CM dla Malezji, podpisana w 2006, została wykonana dopiero w grudniu ubiegłego roku (zobacz: MB-339CM zostały dostarczone).

Realizacja zamówienia oznacza, że Włosi rzeczywiście mają poważne problemy ze sprzedaniem Emiratom swoich najnowszych szkolno-bojowych M-346. Co więcej, bez względu na wybór ostatecznego zwycięzcy, nowy kontrakt na samoloty LIFT i maszyny uderzeniowe, będzie dotyczył najwyżej 40, a nie 48 maszyn.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.