Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

MB-339 zamiast M-346

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, 28 lipca 2010

Alenia Aermacchi wyposaży zespół akrobatyczny ZEA w szkolne odrzutowce MB-339. Potwierdza to problemy z finalizacją umowy o sprzedaży 48 nowoczesnych M-346.

Jeden z czterech znajdujących się obecnie w zakładach w Venegono MB-339, modernizowany do wersji NAT. Zwraca uwagę czarno-złote malowanie kadłuba. Najstarsze, wykorzystywane we Włoszech samoloty tego typu mają za sobą 30 lat służby / Zdjęcie: Alenia Aermacchi

W 2006 powstał komitet organizacyjny zespołu akrobatycznego wojsk lotniczych Zjednoczonych Emiratów Arabskich. W ubiegłym roku ogłoszono jego szybkie utworzenie.

Miał on zostać wyposażony w 8 włoskich samolotów szkolnych M-346, które zostały wybrane w przetargu na nową maszynę LIFT. Kolejnych 20 miało służyć bezpośrednio do szkolenia pilotów wojskowych, a 20 ostatnich powinno - po dozbrojeniu - pełnić rolę lekkich samolotów uderzeniowych (zobacz: M-346 dla ZEA).

Na początku bieżącego roku pojawiły się jednak informacje o wznowieniu negocjacji władz wojskowych ZEA z przegranym w przetargu, koreańską KAI, oferującą T-50 Golden Eagle. Powodem były, nie potwierdzone oficjalnie, problemy ze specyfikacją techniczną M-346.

Faktem jest bowiem, że jest to maszyna nowoczesna, ale dopiero dopracowywana, bez zintegrowanego uzbrojenia. To prawdopodobnie doprowadziło do zawieszenie negocjacji w sprawie ostatecznego zakupu 48 egz. M-346. Samolot mógł po prostu nie spełniać wszystkich wymogów odbiorcy, mimo deklarowanych osiągów, które nie zostały, bo nie mogły jeszcze zostać zweryfikowane lotami próbnymi.

Wczoraj przedstawiciele Alenia Aermacchi ujawnili, że finalizują umowę na dostawy 10 starszych generacyjnie samolotów szkolnych MB-339, dla zespołu akrobacyjnego wojsk lotniczych ZAE.

Włosi przejęli 6 używanych w ZEA MB-339A i zmodernizowali je do wariantu akrobacyjnego (NAT), głównie przez likwidację jednego ze zbiorników paliwa, przebudowę instalacji paliwowej, zamontowaniu mocowań dla siec dymnych (w kolorach białym, czerwonym, zielonym i czarnym - barwach narodowych ZEA) oraz przez nowe malowanie.

W identyczny sposób postępuje się z kupionymi dodatkowo czterema MB-339. Oświadczenie producenta nie precyzuje, czy chodzi o samoloty używane przez włoskie wojska lotnicze. Sugeruje to jednak krótki czas wykonania zlecenia. Włosi stwierdzili bowiem, że w zakładach w Venegono znajdują się ostatnie cztery samoloty, z 10 zamówionych, tymczasem dostawa 8 nowych MB-339CM dla Malezji, podpisana w 2006, została wykonana dopiero w grudniu ubiegłego roku (zobacz: MB-339CM zostały dostarczone).

Realizacja zamówienia oznacza, że Włosi rzeczywiście mają poważne problemy ze sprzedaniem Emiratom swoich najnowszych szkolno-bojowych M-346. Co więcej, bez względu na wybór ostatecznego zwycięzcy, nowy kontrakt na samoloty LIFT i maszyny uderzeniowe, będzie dotyczył najwyżej 40, a nie 48 maszyn.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra