Reklama
Reklama

Indyjskie i rosyjskie przedsiębiorstwa utworzyły spółkę MTA, które ma zbudować wspólny samolot transportowy o udźwigu 20 t.

Umowę spółki podpisano wczoraj w New Delhi. Jej nazwa pochodzi od skrótu nazwy samolotu, który ma budować: Multi-role Transport Aircraft. 50% udziałów w MTA objęła indyjska wytwórnia lotnicza HAL, a po 25% przedsiębiorstwa rosyjskie - OAK i Rosoboronexport. Siedziba spółki znajdzie się w Bangalore, a w Rosji powstanie jej filia. Proces rejestracji MTA ma potrwać 2 miesiące.

Pierwszy protokół o wspólnej budowie przez Rosję i Indie samolotu transportowego podpisano w czerwcu 2001. Czterosilnikowy samolot miał zastąpić starzejące się An-32. Oficjalną decyzję o stworzeniu wspólnego programu podjęto jednak dopiero 12 listopada 2007 w Moskwie (Rosja i Indie zbudują samolot transportowy, 2007-11-12). Wartość programu - do czasu rozpoczęcia produkcji seryjnej - wyceniono na 600,7 mln USD. Obie strony miały wnieść po połowie tej kwoty.

Pod koniec 2009 postanowiono o stworzeniu specjalnej spółki, która miałaby opracować MTA. Odpowiednia umowa miała być podpisana w marcu 2010, w czasie wizyty w New Delhi premiera Władimira Putina. Ciągle jednak nie dopracowano wówczas szczegółów i umowy nie podpisano.

Według obecnych planów, MTA ma być dwusilnikowy, mieć rozpiętość skrzydeł równą ok. 30 m, a udźwig na poziomie 18-20 ton. Maksymalna masa startowa jest szacowana na 65 t, zaś zasięg na 2700 km. Najprawdopodobniej projekt MTA powstanie na bazie Ił-214. Prototyp ma zostać oblatany za 6-8 lat (3-5 lat po pierwotnie planowanym terminie). Na potrzeby obu krajów powołujących spółkę ma powstać 205 seryjnych MTA. Kolejnych 100 samolotów miałoby trafić do odbiorców zagranicznych.

Umowę spółki podpisano wczoraj w New Delhi. Jej nazwa pochodzi od skrótu nazwy samolotu, który ma budować: Multi-role Transport Aircraft. 50% udziałów w MTA objęła indyjska wytwórnia lotnicza HAL, a po 25% przedsiębiorstwa rosyjskie - OAK i Rosoboronexport. Siedziba spółki znajdzie się w Bangalore, a w Rosji powstanie jej filia. Proces rejestracji MTA ma potrwać 2 miesiące.

Pierwszy protokół o wspólnej budowie przez Rosję i Indie samolotu transportowego podpisano w czerwcu 2001. Czterosilnikowy samolot miał zastąpić starzejące się An-32. Oficjalną decyzję o stworzeniu wspólnego programu podjęto jednak dopiero 12 listopada 2007 w Moskwie (Rosja i Indie zbudują samolot transportowy, 2007-11-12). Wartość programu - do czasu rozpoczęcia produkcji seryjnej - wyceniono na 600,7 mln USD. Obie strony miały wnieść po połowie tej kwoty.

Pod koniec 2009 postanowiono o stworzeniu specjalnej spółki, która miałaby opracować MTA. Odpowiednia umowa miała być podpisana w marcu 2010, w czasie wizyty w New Delhi premiera Władimira Putina. Ciągle jednak nie dopracowano wówczas szczegółów i umowy nie podpisano.

Według obecnych planów, MTA ma być dwusilnikowy, mieć rozpiętość skrzydeł równą ok. 30 m, a udźwig na poziomie 18-20 ton. Maksymalna masa startowa jest szacowana na 65 t, zaś zasięg na 2700 km. Najprawdopodobniej projekt MTA powstanie na bazie Ił-214. Prototyp ma zostać oblatany za 6-8 lat (3-5 lat po pierwotnie planowanym terminie). Na potrzeby obu krajów powołujących spółkę ma powstać 205 seryjnych MTA. Kolejnych 100 samolotów miałoby trafić do odbiorców zagranicznych.

Reklama
Reklama

Powiązane wiadomości

Udostepnij

Reklama
Reklama

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookie w Twojej przeglądarce.