Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

MaxxPro Dash dla PKW Afganistan

Strategia i polityka, Wojska lądowe, 15 września 2010

PKW Afganistan (PKW-A) otrzymał 30 zapewniających ochronę przed skutkami wybuchów min i fugasów pojazdów MaxxPro Dash.

W wyposażeniu  MaxxPro otrzymanych przez PKW znajdują się m.in.: system  zakłócający Symphony (!), system łączności wewnętrznej oraz zewnętrznej,  wkładki umożliwiające kontynuowanie jazdy z przestrzelonymi oponami,  system przeciwpożarowy, system ochrony ABC, sterowana elektrycznie  wyciągarka, elektrycznie sterowana obrotnica dla strzelca, oraz system  ogrzewania i klimatyzacji wnętrza pojazdu. Na szczególną uwagę zasługują  pochłaniające przyspieszenia fotele dla załogi i desantu (element,  którego ciągle brakuje w Rosomakach!)

Wozy te wypożyczone zostały w ramach umowy ACSA (Acquisition and Cross-Servicing Agrement). MaxxPro Dash zakupione zostały oryginalnie w ramach amerykańskiego programu pojazdów MRAP (mine-resistant ambush-protected) i należą to tej samej I kategorii, co już eksploatowane przez PKW pojazdy MRAP Cougar H. Cechą charakterystyczną konstrukcji typu MRAP jest samonośny, pełnoskorupowy kadłub z płyt pancernych, w którym dno jest uformowane w kształcie litery V.

Wozy MaxxPro Dash wzmocnią Polskie Siły Zadaniowe, obecnie używające  pojazdów Cougar H oraz różnych wersji kołowych transporterów  opancerzonych Rosomak. Wypożyczenie pojazdów pozwoli zastąpić  wykruszające się w wyniku uszkodzeń i zużycia pojazdy innych typów oraz  wyeliminuje potrzebę używanie oferujących nieporównanie niższy poziom  ochrony wozów HMMWV. Wedle pierwotnych informacji, PKW-A miały otrzymać  kolejną partię używanych pojazdów Cougar H. Z kolei do grudnia 2010 w  ręce polskich żołnierzy trafić ma 20 nowo wyprodukowanych MaxxPro Dash z  niezależnym zawieszeniem. Należą do partii 80 pojazdów zamówionych  przez US Marine Corps dla 5 sojuszników. Wiadomo, iż prócz Polski trafią  one do Rumunii (30 używanych i 20 nowych MaxxPro Dash) oraz w ręce  żołnierzy łotewskich (8 pojazdów)

Pojazdy MaxxPro pomimo, iż zakupione zostały w największej ilości z wszystkich pojazdów typu MRAP, nie mają dobrej opinii. Żołnierze krytykują ich zawodność i niskie zdolności pokonywania trudnego terenu. Wersja Dash powstała w odpowiedzi na krytyczne uwagi. Dash jest krótszy i lżejszy od oryginalnego MaxPro, co ma pozytywnie odbić się na mobilności wozu. Kolejnym etapem podnoszącym walory wozy jest montowanie niezależnego zawieszenia (proces wymiany obejmuje wszystkie pojazdy typu MRAP).

Pojazd jest napędzany silnikiem wysokoprężnym z turbodoładowaniem, o pojemności 8700 cm3 i mocy 330 KM. Waży blisko 20 ton, a jego wymiary to: długość - 6451mm, szerokość - 2590 mm, wysokość - 3048 mm.

Zdjęcia: Artur Weber / PKW-A


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.