Eurocopter rozpoczął próby w locie prototypu szybkiego hybrydowego śmigłowca dalekiego zasięgu X3. Ma on osiągnąć prędkość ponad 400 km/h.
Demonstrator X3 jest napędzany dwoma turbinowymi silnikami, z których moment obrotowy jest przekazywany na 5-łopatowy wirnik główny i dwa śmigła ciągnące umieszczone na końcach skrzydeł o małej rozpiętości. Taki system ma zalety przemiennopłata, a jest od niego znacznie mniej skomplikowany i tańszy w produkcji. Konstruktorzy przewidują, że śmigłowce oparte na koncepcji X3 będą używane do długotrwałych lotów patrolowych nad rozległymi akwenami, misji poszukiwawczo-ratowniczych, czy transportu żołnierzy wykonujących misje specjalne.
Od rozpoczęcia prac nad hybrydowym śmigłowcem do rozpoczęcia prób prototypu minęły zaledwie 3 lata. Pierwszy lot X3 (F-ZXXX) wykonał 6 września w Istres Center - ośrodku prób lotniczych DGA, czyli francuskiej agencji uzbrojenia. Oblotu dokonali piloci doświadczalni Eurocoptera Daniel Semioli i Herve Jammayrac.
Pierwszy etap testów demonstratora ma potrwać do końca grudnia. X3 będzie w tym czasie latać ze zredukowaną mocą napędu, pozwalającą na rozwinięcie prędkości do 330 km/h. Kolejne 3 miesiące zaplanowano na dokonanie modyfikacji wynikających z wniosków z prób. W marcu 2011 hybrydowy X3 ma polecieć z prędkością bliską 410 km/h.
Nieoficjalnie wiadomo, że X3 jest napędzany silnikami Rolls-Royce RTM322, wykorzystywanymi dotąd m.in. w NH90 i AW101. To przedstawiciele brytyjskiego koncernu ujawnili istnienie nowej konstrukcji Eurocoptera w 2009 w czasie Heli-Expo w Anaheim. W konstrukcji kadłuba X3 wykorzystano strukturę śmigłowca AS365N4, główny wirnik pochodzi z EC155, a przekładnia z EC175.
Eurocopter X3 ma rywalizować z hybrydowym śmigłowcem Sikorsky X2. Amerykański śmigłowiec został oblatany w 2008. 16 września pobił nieoficjalny rekord świata - ponad 450 km/h (Rekord X2, 2010-09-16).