Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Amerykańskie silniki Tejasów

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, 01 października 2010

Indyjska komisja przetargowa wybrała silniki General Electric F-414, jako napęd drugiej partii lekkich myśliwców (LCA) Tejas. W pokonanym polu pozostał europejski EJ-200.

GE F-414 jest wykorzystywany do napędzania F/A-18E/F Super Hornetów oraz demonstratora Gripena NG / Zdjęcie: USAF

Komisja, złożona z przedstawicieli agencji DRDO, ministerstwa obrony, finansów, zakładów HAL, wojsk lotniczych i marynarki wojennej, wybierała nowy silnik dla drugiej wersji myśliwców LCA Tejas przez dwa lata.

Pierwsze egz. tych samolotów napędzane są silnikami GE-404. Program budowy rodzimej jednostki GTRE GTX-35VS Kaveri, zakończył się fiaskiem. Jednak amerykańskie silniki o ciągu 85 kN również okazały się zbyt słabe, by spełnić wymagania wojsk lotniczych - płatowiec Tejasa jest o ok. tonę cięższy, niż pierwotnie zakładano.

W związku z tym zdecydowano się rozpisać przetarg na nowy silnik, który będzie napędzał zmodernizowany samolot o nazwie Tejas Mk2 (zobacz: Tejasy za MiG-21). Do finalnego etapu przedostały się GE-414, czyli wzmocniona do 98 kN wersja GE-404, oraz Eurojet EJ200 o ciągu 89 kN, ale o nieco mniejszej masie i przekroju. Ostatecznie wygrała konstrukcja amerykańska. Duże znaczenie mógł mieć przy tym fakt, że jego zamontowanie nie wymaga istotnych zmian w strukturze płatowca.

Indie zamierzają zakupić w USA 8 silników, a 91 wykonać na licencji, za łączną kwotę ok. 650 mln USD. Kontrakt musi być jednak jeszcze negocjowany. Dopiero wtedy zostaną ustalone szczegóły dostaw i finansowania kontraktu.

Indyjska prasa sugeruje, że wybór GE-414 zwiększa szanse Super Horneta i szwedzkiego Gripena NG, w przetargu na 126 samolotów wielozadaniowych (MMRCA), ze względu na wykorzystanie takich samych jednostek napędowych.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra