Indie chcą zastąpić obecnie używane, przestarzałe myśliwce MiG-21 samolotami rodzimej produkcji Tejas LCA szybciej niż dotąd planowano. Wojska lotnicze zamówiły 20 kolejnych samolotów tego typu.
Producentem myśliwców Tejas jest państwowy koncern HAL (Hindustan Aeronautics Ltd.). W ramach nowego kontraktu ma on dostarczyć 18 samolotów jednomiejscowych i 2 dwumiejscowe, czyli wyposażenie pełnej eskadry. Obecnie trwa produkcja 20 myśliwców pierwszej partii. Nowo zamówione samoloty mają być od nich tańsze.
W myśliwce Tejas jako pierwsza ma zostać wyposażona eskadra No45, dotąd latająca na MiGach-21M. Bazuje ona w Sulur niedaleko Coimbatore. Drugiej eskadry dla Tejasów jeszcze nie wskazano.
Pierwotnie planowano zamówienie 20 zmodernizowanych myśliwców Tejas Mark II nie wcześniej niż w 2015-2016. Na wcześniejsze zamówienie wpłynęło szybsze niż przewidywano starzenie się floty samolotów MiG-21 i MiG-27. Do 2015 z indyjskich wojsk lotniczych zostanie wycofanych 120 tych pierwszych i 40 drugiego typu.
Indyjskie wojska lotnicze mają trudności z utrzymaniem wymaganej operacyjnie liczby eskadr. Plany przewidują, że zmniejszy się ona z 39,5 do 32. Tempo redukcji liczby używanych samolotów wskazuje jednak na to, że w 2015 pozostanie jedynie 29 eskadr. Zbyt mała jest bowiem produkcja licencyjnych Su-30MKI, a nowe myśliwce, wybrane w ramach przetargu na MRCA, nie pojawią się w linii przed końcem 2016.
Tejas LCA to lekki myśliwiec, którego prototyp został oblatany w 2001. Jego produkcję seryjną rozpoczęto w 2007. Planuje się, że wojska lotnicze Indii zamówią ok. 200 Tejasów jednomiejscowych i 20 dwumiejscowych, szkolno-bojowych. Samoloty napędzane są silnikami GE-404.