Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Zwiększenie francuskiego eksportu

Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 07 października 2010

Wartość podpisanych w ubiegłym roku kontraktów eksportowych francuskiego wyposażenia wojskowego osiągnęła rekordowe 8,16 mld Euro. Głównie za sprawą umów z Brazylią.

Malezyjski okręt podwodny typu Scorpene. Jednostki te okazały się francusko-hiszpańskim przebojem eksportowym. Ostatnie zlecenie, z 2009, dotyczyło budowy 4 okrętów dla Brazylii i znacząco zwiększyło portfel zamówień francuskiego przemysłu zbrojeniowego / Zdjęcie: Mak Hon Keong

Po kryzysie z połowy ubiegłej dekady, kiedy wartość podpisywanych umów eksportowych francuskiego przemysłu zbrojeniowego spadła do ok. 3-4 mld Euro, przyszedł czas dynamicznego wzrostu zamówień.

W latach 2006-2007 oscylowały one wokół 5,5-5,7 mld Euro, by w 2008 wzrosnąć do 6,5 mld. Zawarte w ubiegłym roku, osiągnęły 8,16 mld Euro, czyli aż o 22% więcej niż rok wcześniej.

Rzecznik ministra obrony, Laurent Teisseire stwierdził, że wielkość ta zabezpiecza interesy rodzimego przemysłu i miejsca pracy 165 tys. osób. Ubiegłoroczny wynik pozwolił również na opanowanie 7,2% światowego handlu bronią i uplasować Paryż na czwartym miejscu, po Waszyngtonie. Londynie i Moskwie, a przed Tel-Awiwem.

Niestety, mimo tych optymistycznych ocen, faktem jest również to, że większość ubiegłorocznych zamówień, związana była wyłącznie z jednym klientem, Brazylią. Kraj ten zakupił 4 okręty podwodne typu Scorpene i technologie budowy reaktorów atomowych, w kontrakcie o szacowanej wartości ok. 5-6 mld Euro (zobacz: Francja pomoże Brazylii zbudować atomowy OP).

Kontrakt ten znacząco zmienił również mapę francuskich umów eksportowych w latach 2005-2009. Nadal największym odbiorcą francuskiego uzbrojenia i sprzętu wojskowego były kraje Bliskiego Wschodu (25,7% eksportu; 7,8 mld Euro), jednak obie Ameryki awansowały na drugą pozycję (24,9%, 7,55 mld), wyprzedzając kraje azjatyckie i europejskie (odpowiednio 18,8 oraz 16,5%; 5,7 oraz 5 mld Euro).

Ubiegłoroczne wyniki nie zmieniają faktu, że francuski eksport zmniejsza się w ciągu ostatnich 3 dekad. W latach 1980. Paryż zbierał - w przeliczeniu na obecną wartość Euro - zamówienia o średniorocznej wartości 9,19 mld, dostarczając broń za 9,25 mld Euro.

W następnej dekadzie wartości te wynosiły odpowiednio 6,7 oraz 4,9 mld, by w latach 2001-2008 spaść do poziomu 5,19 oraz 4,67 mld Euro.

Te niepokojące wyniki to przede wszystkim skutek zmniejszenia zamówień ze strony krajów Bliskiego Wschodu. Eksport do innych regionów pozostał na podobnym poziomie. Wynika to również z praktycznego wygaszenia najbardziej intratnych transakcji, związanych ze sprzedażą samolotów wielozadaniowych. Do tej pory Paryżowi nie udało się sprzedać żadnego z myśliwców Rafale.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.