Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Ślizgowy lot VSS Enterprise

Astronautyka, 11 października 2010

Program testów samolotu rakietowego VSS Enterprise rozwija się zgodnie z planem. Wczoraj wylądował lotem ślizgowym na lotnisku w Mojave.

Samolot w czasie lotu ślizgowego

Enterpise, czyli samolot rakietowy, podwieszony pod kompozytowym, dwukadłubowym nosicielem, White Knignt Two (WK2), ma służyć celom turystyki suborbitalenej, osiągania wysokości rzędu 80-120 km, a więc już ponad atmosferą ziemską.

Prace nad zestawem prowadzi spółka Scales Composites, z Burtem Rutanem na czele, autorem wielu niekonwencjonalnych statków powietrznych, tworzonych również na zlecenie amerykańskich instytucji rządowych. Od strony finansowej i handlowej, program nadzoruje Virgin Richarda Bransona.

Rutan, przy pomocy Bransona, zdołał już doprowadzić do pierwszego, suborbitalnego lotu w 2004. Obecnie testowany jest większy zestaw. Nosiciel, mogący się poszczycić największą rozpiętością skrzydeł na świecie, wśród samolotów kompozytowych, może być wykorzystany do komercyjnych lotów wysokościowych i badawczych. Samolot rakietowy służyć zaś będzie do odbywania przez 2 pilotów i 6 pasażerów kilkuminutowych skoków w przestrzeń okołoziemską, na wzór rakiet balitystycznych.

Zespołowi Rutan-Branson udało się już poważnie zaawansować program testów zestawu. WWS został przedstawiony mediom w 2008 (zobacz: Prezentacja WhiteKnightTwo). Pierwszy lot całego zestawu odbył się w marcu bieżącego roku (zobacz: Test VSS Enterprise).

Moment oddzielenia się samolotu rakietowego od nosiciela / Zdjęcia: Virgin Galactic

Od tego czasu odbyły się cztery próby. Wczorajsza była pierwszą, w której zbadano zachowanie Enterprise w czasie lotu ślizgowego, czyli ostatniej fazie lotu suborbitalnego. Według oficjalnego komunikatu, test wypadł pomyślnie. Rozpoczął się na wysokości 13 700 m, i zakończył się udanym lądowaniem w Mojave, ośrodku lotniczo-kosmicznym Virgin Galactic.

Pierwszy lot suborbitalny planowany jest na przyszły rok. Jeżeli przebiegnie on zgodnie z planem, wkrótce po tym mogą odbyć się loty komercyjne. O możliwość kilkuminutowego pozostawania w nieważkości i obserwowania ziemi z dużej wysokości, wystąpiło 300-400 osób, z których każda wpłaciła już zaliczkę w wysokości 136 tys. USD. Koszt lotu oszacowano na 200 tys. USD.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.