Władze kanadyjskiego Bombardiera potwierdziły w sobotę rozpoczęcie prac nad dwoma nowymi modelami dużych samolotów biznesowych dalekiego zasięgu: Global 7000 i 8000.
Bombardier dostarcza samoloty Global Express, dla 8-19 pasażerów, od końca lat 1990. Obecnie oferuje dwie odmiany samolotu, Express XRS - o poprawionych osiągach - oraz nieco krótszy model 5000. Oba cieszą się dużą popularnością. Mimo bazowej ceny ok. 40-45 mln USD i kryzysowego załamania rynku samolotów dyspozycyjnych, wytwórnia dostarczyła w ubiegłym roku aż 51 egz., co zdecydowanie przewyższa poziom produkcji innych maszyn Bombardiera.
W sobotę Bombardier zainicjował oficjalnie program budowy kolejnych dwóch modeli. Będą one większe i mają dysponować jeszcze większym zasięgiem.
Global 8000 będzie dysponował o 20% powiększoną przestrzenią pasażerską, podzieloną na 4 luksusowe przedziały. Zwiększeniu ulegnie również zasięg, szacowany na 13500 km, w porównaniu do 11400 km modelu standardowego.
Global 7000 zaoferuje nieco mniejszą przestrzeń, podzielonej na 3 przedziały kabiny, jednak będzie miał rekordowy zasięg 14650 km.
Pierwszy z nich ma być gotowy do przekazania klientom w 2016, drugi - rok później.