Reklama
Reklama

Nanotechnologia kontra oblodzenie

W listopadowym numerze ACS Nano Joanna Aizenberg opublikowała wyniki badań, z których wynika, że zastosowanie nanotechnologii może znacznie ograniczyć problem oblodzenia.

</span>Oblodzenie krawędzi natarcia skrzydła samolotu Beechcraft King Air / Zdjęcie: Aviation Multimedia Library

Oblodzenie statków powietrznych jest jedną z częstych przyczyn wypadków i katastrof lotniczych. W skrajnych sytuacjach nawet systemy antyoblodzeniowe mogą okazać się niewystarczające (zobacz np.: Załoga DHC-8-400 złamała zalecenia).

Prowadzone na uniwersytecie harwardzkim badania, mogą w dużej mierze ograniczyć to zagrożenie. Zespół, pod kierownictwem Joanny Aizenberg, opracował wzór nowej powierzchni metalowej. Dzięki nanotechnologii udało się stworzyć na niej z pojedynczych cząsteczek wzory geometryczne, które nie pozwalają przylegać cząsteczkom tworzącego się lodu.

</span>Porównanie zachowania metalowych powierzchni i zamarzającej wody. Z lewej klasycznej, z prawej ze zmodyfikowaną powierzchnią. Na prawym, zewnętrznym pasku powiększony widok powierzchni, pokazujący wzory, zastosowane przez naukowców / Zdjęcie: Joanna Aizenberg, Harvard University

Możliwości przylegania lodu zostały zmniejszone 10-krotnie, dzięki czemu ześlizguje się on z zamarzniętej powierzchni. W przypadku samolotów, sam pęd powietrza strącałby niepożądane cząsteczki.

Niestety, do pewnych granic. Zasada przestaje być skuteczną w przypadku temperatur poniżej 30°C. Jest to wystarczająca wartość w przypadku zastosowań przemysłowych, np. dotyczących linii przesyłowych. Pamiętać jednak należy, że mroźną zimą lub w czasie lotów na dużych wysokościach, temperatura płatowca często osiąga niższe wartości. Poza tym zaprezentowane wyniki badań dotyczą na razie wyłącznie warunków laboratoryjnych...

Oblodzenie krawędzi natarcia skrzydła samolotu Beechcraft King Air / Zdjęcie: Aviation Multimedia Library

Oblodzenie statków powietrznych jest jedną z częstych przyczyn wypadków i katastrof lotniczych. W skrajnych sytuacjach nawet systemy antyoblodzeniowe mogą okazać się niewystarczające (zobacz np.: Załoga DHC-8-400 złamała zalecenia).

Prowadzone na uniwersytecie harwardzkim badania, mogą w dużej mierze ograniczyć to zagrożenie. Zespół, pod kierownictwem Joanny Aizenberg, opracował wzór nowej powierzchni metalowej. Dzięki nanotechnologii udało się stworzyć na niej z pojedynczych cząsteczek wzory geometryczne, które nie pozwalają przylegać cząsteczkom tworzącego się lodu.

Porównanie zachowania metalowych powierzchni i zamarzającej wody. Z lewej klasycznej, z prawej ze zmodyfikowaną powierzchnią. Na prawym, zewnętrznym pasku powiększony widok powierzchni, pokazujący wzory, zastosowane przez naukowców / Zdjęcie: Joanna Aizenberg, Harvard University

Możliwości przylegania lodu zostały zmniejszone 10-krotnie, dzięki czemu ześlizguje się on z zamarzniętej powierzchni. W przypadku samolotów, sam pęd powietrza strącałby niepożądane cząsteczki.

Niestety, do pewnych granic. Zasada przestaje być skuteczną w przypadku temperatur poniżej 30°C. Jest to wystarczająca wartość w przypadku zastosowań przemysłowych, np. dotyczących linii przesyłowych. Pamiętać jednak należy, że mroźną zimą lub w czasie lotów na dużych wysokościach, temperatura płatowca często osiąga niższe wartości. Poza tym zaprezentowane wyniki badań dotyczą na razie wyłącznie warunków laboratoryjnych...

Reklama
Reklama

Powiązane wiadomości

Udostepnij

Reklama
Reklama

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookie w Twojej przeglądarce.