Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Bułgarskie problemy, cd.

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 15 grudnia 2010

Ministerstwo Obrony Bułgarii zamierza zredukować liczbę zamówionych śmigłowców Panther i samolotów Spartan. Powodem są problemy finansowe Sofii.

Jeden z bułgarskich śmigłowców transportowych AS.532AL Cougar

19 listopada Wojennowzduszni Siły (WWS, wojska lotnicze Bułgarii) odebrały ostatni z 12 zamówionych śmigłowców Eurocopter AS.532AL Cougar, będący zarazem czwartym egzemplarzem wersji poszukiwawczo-ratowniczej (SAR). Pozostałych 8 dostarczono w konfiguracji transportowej. Wszystkie śmigłowce stacjonują w bazie Krumowo, poza jednym, który po poważnym wypadku przetransportowano do bazy Graf Ignatiewo, gdzie oczekuje na naprawę uszkodzeń.

W styczniu 2005 Sofia zawarła z Eurocopterem umowę dotyczącą dostawy 12 AS.532AL Cougar dla WWS oraz 6 AS.565MB Panther przeznaczonych dla Wojennomorskich Sił (WMS, marynarki wojennej). Łączna wartość kontraktu wyniosła 358 mln Euro.

Dostawy Cougarów udało się zrealizować, mimo bułgarskich problemów finansowych, jednak w przypadku Pantherów sprawa przedstawia się znacznie gorzej. Z powodu braku płynności finansowej Sofia postanowiła zmniejszyć zamówienie na AS.565MB o połowę - do 3 śmigłowców (Bułgaria rezygnuje z Panther, 2010-03-31), co jest absolutnym minimum wymaganym dla zachowania zdolności operacyjnych WMS. Obecnie w tej sprawie prowadzone są negocjacje z Eurocopterem. Początkowe plany zakładały wejście do służby Pantherów w 2011, jako następców wysłużonych Mi-14PŁ.

Niedostatki funduszy wpływają także na program C-27J. Rząd w Sofii zwrócił się niedawno do włoskiego koncernu Alenia Aeronautica, producenta Spartana, z propozycją zmniejszenia zamówienia z 5 do 3 samolotów. Jak poinformował opinię publiczną Anju Angełow, bułgarski minister obrony narodowej, Włosi zgodzili się na zmianę umowy. Dotychczas WWS odebrały 2 C-27J, ale tylko jeden z nich jest w stanie zdatnym do lotu. Drugi jest uziemiony od 8 lipca 2008, gdy w trakcie lądowania w porcie lotniczym w Warnie, przy silnym bocznym wietrze, przechylił się i uderzył o podłoże końcówką skrzydła i śmigłem. Samolot ma powrócić do eksploatacji po zakończeniu napraw, w połowie przyszłego roku.

Obecnie bułgarscy piloci mają do dyspozycji tylko 3 z 6 posiadanych samolotów szkolnych Pilatus PC-9M / Zdjęcia: MO Bułgarii

Na domiar złego, 29 listopada jeden ze szkolnych Pilatusów PC-9M, należących do WWS, wykonał przymusowe lądowanie, które zakończyło się poważnymi uszkodzeniami. PC-9M wystartował z bazy Dolna Mitropolia do rutynowego lotu treningowego. Kilka sekund po starcie, na wysokości 20 m, nastąpiła nagła utrata mocy silnika Pratt & Whitney Canada PT6А-62. Załoga, w skład której wchodzili kapitanowie Bojan Grigorow i Płamen Iwanow, postanowiła wracać na lotnisko, ale z powodu niedostatecznej prędkości i wysokości samolot zwalił się na ziemię w obrębie terenu bazy. Śmigło, podwozie i jedno skrzydło samolotu zostały poważnie uszkodzone, natomiast lotnicy doznali tylko niewielkich obrażeń.

W celu wyjaśnienia przyczyn wypadku powołano komisję pod przewodnictwem płk. Anatolija Krstewa, byłego dowódcy bazy Dolna Metropolia i pilota PC-9M. Incydent ten był pierwszym, w którym brał udział PC-9M. Bułgarzy zamówili 6 samolotów tego typu, wraz z pojedynczym PC-12M, za 33 mln Euro w 2003. Sprzęt dostarczono w listopadzie i grudniu 2004. Według źródeł bułgarskich, tylko trzy PC-9M WWS są obecnie zdatne do lotu.

Na podstawie informacji Igora Bozinovskiego


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.