Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

F-5 zamiast Xavantes

Lotnictwo wojskowe, 29 grudnia 2010

Od kilku dni w brazylijskiej bazie lotniczej Manaus stacjonuje 6 myśliwców F-5EM Tiger II, które zastąpiły wycofane, szkolno-bojowe EMB-326 Xavantes.

</span></span>Nawet po zakupieniu nowych samolotów wielozadaniowych, podstawowym myśliwcem brazylijskich wojsk lotniczych pozostaną przez długie lata zmodernizowane Tigery II, których obecnie jest niemal 57 egz. 5 z nich trafiło do Manaus

Dyslokacja Tigerów II (zobacz: Finał modernizacji brazylijskich F-5) do Manaus była koniecznością. To najdalej wysunięta na północny-zachód baza lotnicza, zapewniająca możliwość kontrolowania z powietrza rozległych obszarów Amazonii. Stacjonująca tam eskadra Pacau 1/4 Grupo de Aviação, odpowiada nie tylko za ochronę przestrzeniu powietrznej kraju (z czym nie wiąże się poważne zagrożenie), ale przede wszystkim za zwalczania przemyty narkotyków, także przy użyciu małych statków powietrznych.

F-5EM z</span></span>astąpiły wycofane na początku grudnia szkolno-bojowe Xaventesy / Zdjęcia: via Santiago Rivas

Przez ostatnie lata zadanie to przypadało załogom samolotów szkolno-bojowych EMB-326 Xavantes, czyli licencyjnej odmiany Aermacchi MB-326. Brazylijczycy zakupili w 1970 dwa prototypy i dokumentację techniczną ich wytwarzania, po czym w zakładach Embraera wyprodukowali łącznie 182 samoloty. 10 z nich zostało wyeksportowanych do Paragwaju, 6 do Togo, a 19 używanych - z zapasów wojsk lotniczych - trafiło do Argentyny, pokrywając straty szkolno-bojowych MB-339, poniesione w czasie wojny o Falklandy-Malwiny.

Pierwsze Xavantesy trafiły do 1/4 Grupo de Aviação w 1974, służąc w tej jednostce przez 36 lat. Mimo oficjalnego ich wycofania, w czasie uroczystości z 2 grudnia bieżącego roku, w wojskach lotniczych Brazylii nadal pozostają 3 samoloty tego typu. Działają w składzie specjalnej grupy testowej (Grupo Especial de Ensaio em Voo), służąc przede wszystkim do prób nowych typów uzbrojenia i dla szkolenia pilotów w ich wykorzystywaniu.

Na podstawie informacji Santiago Rivasa


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.