Saab Aerospace dostarczył centralną część demonstratora technologii bezpilotowca bojowego Neuron jego głównemu wykonawcy Dassault Aviation.
Wczoraj w Linköping odbyła się ceremonia przekazania centralnej części demonstratora technologii bezpilotowca bojowego Neuron (zdjęcie: Per Kustvik/Saab). Teraz zostanie ona przetransportowana do Istres, gdzie Neuron będzie montowany. Jako pierwsza zostanie dołączona tylna część kadłuba, dostarczona w połowie stycznia przez grecką HAI (Hellenic Aerospace Industry). Próby naziemne i pierwsze kołowania są planowane na koniec bieżącego roku. Oblot ma się odbyć w pierwszej połowie 2012 (Oblot Neurona w 2012, 2009-07-03).
Próby w locie będą realizowane także w Szwecji i we Włoszech. Do badania charakterystyk radiolokacyjnych zostanie prawdopodobnie użyty radar 3-D Giraffe. Te próby zaplanowano na drugą połowę 2013.
Program budowy europejskiego bezpilotowca uderzeniowego nEUROn rozpoczął się w 2003. Uczestniczy w nim 6 krajów: Francja, Grecja, Szwecja, Szwajcaria, Włochy i Hiszpania. Szwajcarski RUAG odpowiada za system zrzutu uzbrojenia, który ma być dostarczony do końca lutego, hiszpańska EADS-CASA ma w marcu dostarczyć skrzydła, a włoska Alenia do końca marca komory uzbrojenia, zaś Saab ma w kwietniu przekazać jeszcze luki podwozia (łączny udział w programie szwedzkiego koncernu wynosi 23%). Pozostałe główne komponenty produkuje Dassault. Na program przeznaczono 410 mln Euro.
Demonstrator technologii jest budowany z wykorzystaniem kompozytów, ale jego szkielet jest metalowy. Napęd ma stanowić silnik Rolls-Royce / Turbomeca Adour 941.
Lider programu nEUROn - Francja prowadzi rozmowy dotyczące możliwości współpracy w budowie bezpilotowca bojowego z W. Brytanią. Brytyjczycy rozwijają własny system - Taranis (Tylko Taranis w przetargu indyjskim, 2010-08-23). Ewentualne połączenie wysiłków nie nastąpi wcześniej niż pod koniec 2012. Gotowy produkt ma powstać do końca obecnej dekady.