Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Aerostary w Ghazni

Lotnictwo wojskowe, Wojska lądowe, Strategia i polityka, 28 stycznia 2011

24 stycznia z pasa startowego bazy w Ghazni po raz pierwszy wystartował do lotu zapoznawczego bsl Aerostar. Aparat nie był wyposażony w głowicę obserwacyjną.

Ponieważ zestaw pozostaje w gestii producenta, tymczasowo usunięto z niego prezentowane wcześniej polskie znaki przynależności państwowej, które mają być przywrócone po procedurze odbioru. Powinno to nastąpić na przełomie lutego i marca 2011

Start odbył się bez problemu. Aparat znalazł się w powietrzu w połowie pasa startowego. Bsl nie był wyposażony w głowicę obserwacyjną, jeden z najdroższych elementów wyposażenia bsl. Podobnie, jak w przypadku podobnych lotów realizowanych w Izraelu.

Polski zestaw Aerostar wraz z bogatym zapasem materiałów eksploatacyjnych trafił do Bagram w Afganistanie pod koniec listopada (wedle zapewnień wiceministra Idzika z początku października, miało to mieć miejsce kilka tygodni wcześniej, Polskie Aerostary za 2 tygodnie w Afganistanie, 08-10-2010) na pokładzie wyczarterowanego przez Aeronautics samolotu transportowego. Po przejściu niezbędnych procedur został przetransportowany drogą lądową do bazy w Ghazni. Przez kilka tygodni przygotowywano infrastrukturę niezbędną dla bezpiecznej i prawidłowej eksploatacji oraz przygotowywano zestaw do działań, realizowanych w poważnej części przez personel polski, ale pod nadzorem (i na odpowiedzialność) zakontraktowanych przez Aeronauticsa specjalistów z QinetiQ i L-3. Wedle nieoficjalnych informacji, jest ich w Ghazni kilku, nie więcej niż 10.

Polski Aerostar podczas jednego z pierwszych lotów. Wedle nieoficjalnych informacji, dotychczas wykonywano jeden lot zapoznawczy dziennie

Przypomnijmy, iż na skutek opóźnienia w przygotowaniu zakontraktowanych zestawów Aerostarów MON wymógł na spółce Aeronautics rozpoczęcie na jej koszt i odpowiedzialność eksploatacji pierwszego zestawu w Afganistanie, co ma trwać do czasu zgłoszenia jego gotowości do ostatecznego odbioru przez stronę polską. Pierwotnie dostawa miała mieć miejsce do połowy września 2010.

Aerostary zostały zamówione 25 lutego 2010 przez DZSZ MON dla PKW-A. 2 zestawy po 4 samoloty każdy, będą kosztować 68 mln zł netto (suma ta obejmuje koszt zestawów, szkolenia i 5 lat wsparcia eksploatacji). Całkowity koszt dostawy, uwzględniający aż 20-letnią eksploatację, wynieść ma - zgodnie z wynikiem aukcji elektronicznej - 109 mln zł brutto (39 mln USD). Drugi zestaw miał być dostarczony w celu szkolenia w kraju, w 2 miesiące po pierwszym. Jego dostawa nastąpi zapewne dopiero po zakończeniu procedury przejęcia pierwszego zestawu. Jak się dowiadujemy, jest on obecnie wykorzystany podczas szkolenia drugiej grupy polskich specjalistów w Izraelu.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2018 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.