Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Rozpoczęcie seryjnej produkcji Su-34

11 stycznia 2008

9 stycznia przedstawiciele Suchoja poinformowali, że zakłady koncernu w Nowosybirsku rozpoczęły seryjną produkcję samolotów uderzeniowych Su-34.

Drugi, finalny etap prób państwowych, zakładający przede wszystkim testy awioniki, systemów pokładowych i najnowocześniejszych systemów rosyjskiego uzbrojenia, zakończy się w 2009. Pierwszy pułk, wyposażony w te dwumiejscowe, dwusilnikowe ciężkie bombowce wielozadaniowe (zdolne, według producenta, do podjęcia walki z samolotami klasy F-15, F-16), powinien osiągnąć wstępną gotowość operacyjną w 2010 / Zdjęcie: Suchoj

Zakład ma możliwość jednoczesnego montażu do 20 samolotów tego typu. Nie wiadomo jednak, na ile maszyn otrzymano zamówienie. Obecnie rosyjskie wojska lotnicze wykorzystują 5 Su-34, łącznie z samolotami prototypowymi. Są one wykorzystywane w programie testów (zobacz: Drugi etap prób państwowych Su-34).

Tymczasem według ujawnionych wcześniej planów w 2009 WWS Rosji mają mieć łącznie 18 Su-34, a w 2015 - 58 egz. Według oświadczeń ówczesnego ministra obrony Siergieja Iwanowa z 2006, pierwszy pułk - wyposażony w 24 samoloty - ma osiągnąć gotowość bojową w 2010. Dokładnie 10 lat później zakłady Suchoja powinny dostarczyć ostatni z ok. 200 zaplanowanych do przejęcia Su-34.

Oznacza to, że w ciągu najbliższych lat średnia roczna produkcja powinna oscylować wokół 7-8 samolotów, zaś w latach 2015-2020 powinna wzrosnąć do 25-30. Informacje te potwierdził pośrednio 6 marca 2007 Władimir Michałow, ówczesny dowódca WWS, mówiąc o planach przejęcia 6 seryjnych Su-34 w 2007 i 10 w 2008 oraz powtarzając dane o docelowej liczbie samolotów.

Nowe, wielozadaniowe bombowce pozostaną w służbie przez 30-40 lat i zastąpią modernizowane obecnie Su-24. Jednocześnie o wiele większe możliwości bojowe pozwolą zmniejszyć liczbę samolotów uderzeniowych. WWS mają - według najnowszych wypowiedzi przedstawicieli rosyjskich władz wojskowych - ponad 300 Su-24 wersji M (podstawowej z produkcji lat 1981-93) i M2 (ze zmodernizowaną elektroniką, doposażone w kpr powietrze-powietrze R-73 i przedłużonym resursem). Jeszcze rok temu zachodni obserwatorzy twierdzili jednak, że było ich ponad 450, nie licząc kilkudziesięciu samolotów rozpoznawczych (MR i MP).

Według przedstawicieli producenta, cena jednego Su-34 została ustalona na 36 mln USD.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra