Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Operacyjny Rooivalk... po 36 latach

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, 04 kwietnia 2011

Pierwszy Denel AH-2 Mk 1 Rooivalk osiągnął pełną gotowość operacyjną. Południowoafrykański śmigłowiec szturmowy rozpoczął służbę 11 lat temu. Program rozwoju konstrukcji rozpoczęto w 1984.

Południowoafrykański śmigłowiec szturmowy należy do jednych z największych w swojej klasie. Maksymalna masa startowa to 8,75 t, prawie dwa razy większa niż w przypadku Bella AH-1 SuperCobra czy Agusty A129 Mangusta i więcej niż waży Eurocopter Tiger (6 t). Bardziej masywne są jedynie Boeingi AH-64 oraz śmigłowce rosyjskie, Ka-50 i Mi-28 / Zdjęcie: Denel

Projektowanie śmigłowca uderzeniowego RPA rozpoczęto w 1984. Sześć lat później odbył się oblot prototypu. Ostatecznie wojska lotnicze tego kraju zamówiły 12 śmigłowców, z których pierwszy został przyjęty do służby w 1999. Rooivalki nie osiągnęły jednak pełnej gotowości bojowej, z powodu niewystarczającego finansowania programu.

W 2007 władze w Pretorii zdecydowały się na zmodernizowanie konstrukcji, by móc w pełni wykorzystać potencjał śmigłowców. Kosztem 962 mln randów (ok. 350 ówczesnych mln zł) wprowadzono zmiany układu przeniesienia napędu, integracji najnowszej wersji pocisków przeciwpancernych Mokopa, zainstalowano również nowoczesną, cyfrową awionikę, łącza transmisji danych i procesory komputerów pokładowych (zobacz także: Rooivalk - szansa na przetrwanie?).

W ten sposób powstał model AH-2 Mk1. Pierwszy z przebudowanych śmigłowców rozpoczął w listopadzie ubiegłego roku serię testów zdawczo-odbiorczych. W styczniu odbyły się strzelania, w tym z użyciem ppk Mokopa.

Modernizacja miała na celu nie tylko usunięcie wad konstrukcyjnych, zwiększenie celności ognia i podniesienie poziomu bezpieczeństwa, ale również przystosowanie śmigłowców do spełnienia nowych wymagań. Pierwotnie bowiem Rooivalki były typowymi śmigłowcami przeciwpancernymi. Nowe wyposażenie - według informacji producenta - pozwoli na ich skuteczne wykorzystanie w misjach pokojowych, co przekłada się na uzyskanie zdolności patrolowo-rozpoznawczych i zwalczania sił nieregularnych.

Modernizacji poddano 11 śmigłowców. Pierwszy, przyjęty oficjalnie do służby 1 kwietnia, wraz z 4 innymi, trafi do 16. eskadry wojsk lotniczych w Bloemfontein. Pozostałych 6 egz. zostanie dostarczonych do końca bieżącego roku.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.