Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Kto jest właścicielem Domodiedowa?

Lotnictwo cywilne, Strategia i polityka, 03 maja 2011

Po styczniowym zamachu Prokuratura Generalna FR analizuje strukturę własności lotniska Domodiedowo. Jego właścicielami okazują się mało przejrzyste spółki z rajów podatkowych.

Poszukiwania właścicieli podmoskiewskiego lotniska Domodiedowo są związane z zastrzeżeniami do jego systemu bezpieczeństwa, które pojawiły się po zapaści przewozów lotniczych w grudniu 2010 (Domodiedowo bez prądu, 2010-12-26) i zamachu z 24 stycznia 2011. Niejasne zasady prywatyzacji większości przedsiębiorstw w FR zaważyły także na sytuacji portów lotniczych. Od wielu lat pojawiają się więc żądania uporządkowania praw do lotnisk pasażerskich i ujawnienia ich właścicieli. Tym razem wyjaśnienia sytuacji zażądał sam prezydent FR Dmitrij Miedwiediew.

30 kwietnia Prokuratura Generalna FR ogłosiła wnioski ze śledztwa, ale nie opublikowała danych o strukturze własności. Podała jedynie, że kompleksem portu lotniczego zarządzają spółki zarejestrowane w rajach podatkowych. Ich struktura jest tak zawikłana, że nie pozwala na określenie, kto jest realnym właścicielem Domodiedowa. Władze FR już wyciągnęły stąd wniosek, że dla zachowania strategicznego bezpieczeństwa państwa należy zabronić spółkom z rajów podatkowych własności dużych portów lotniczych, takich jak Domodiedowo.

W 2005 rosyjskie media podawały, że jedynym właścicielem Domodiedowa spółka East Line należąca do FML Ltd z wyspy Man. Dziś za współwłaścicieli uważa się szefa rady dyrektorów Dmitrija Kamienszczika i szefa rady obserwatorów Walerija Kogana. Jednak jakie są ich rzeczywiste udziały we własności portu nie wiadomo.

Na zlecenie Prokuratury strukturę własności badała Izba Skarbowa. Ustaliła ona, że właścicielem 322 obiektów w porcie lotniczym Domodiedowo, włączając w to sam port i bazę paliwową, jest zarejestrowana na Cyprze Hacienda Investments Limited. Do nazwisk jej udziałowców nie udało się - przynajmniej oficjalnie - dotrzeć.

Z kolei zarząd Domodiedowa twierdzi, że struktura własności portu jest typowa dla rosyjskich kompanii holdingowych. Odpowiada ona wymaganiom prawa FR. 12 przedsiębiorstw świadczących podstawowe usługi związane z funkcjonowaniem portu to rosyjskie osoby prawne.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.