Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

475 godzin Heronów

Lotnictwo wojskowe, Strategia i polityka, 06 maja 2011

W kwietniu australijskie bsl IAI Heron, określane mianem Bluey, spędziły w powietrzu 475 godzin. To największy nalot od początku eksploatacji w ramach programu Nankeen 3 Heronów, które do Kandaharu (operacja Slipper) - trafiły w styczniu 2010. Od tej pory nalatały ponad 4600 godzin.

Australijski Heron na lotnisku w Kandaharze

Trzeba przypomnieć, iż Australia nie zakupiła Heronów, a wynajęła - śladem innych państw działających w Afganistanie - cywilną spółkę MacDonald, Dettwiler and Associates Ltd (MDA) dla zapewnienia kompleksowego wsparcia rozpoznawczego kontyngentu australijskiego ISAF. W sierpniu 2008 IAI i MDA otrzymały - w ramach programu Noctua - w sierpniu 2008 wart ok. 95 mln CAD (ok. 81 mln USD) dwuletni (z wartą 35 mln CAD opcją na kolejny rok) kontrakt na podobne usługi na rzecz kanadyjskiego kontyngentu ISAF. Kanadyjskie Herony - pierwszy trafił do lotnictwa Kanady w październiku 2008 - rozpoczęły służbę w Afganistanie w niemal 6 miesięcy od podpisania umowy, w lutym 2009. Australijski departament obrony skorzystał z opcji przyłączenia się do projektu kanadyjskiego i zawarł w połowie 2009 podobny kontrakt z IAI i MDA (na rok plus 2 w opcji).

Te duże bsl,  zdolne przebywać w powietrzu ponad 24 godziny i prowadzić  rozpoznanie w wielu zakresach (nie tylko optoelektroniczne, ale także  SIGINT), określane są w terminologii Royal Australian Air Force (RAAF)  jako Heron Remotely Piloted Aircraft (RPA), czyli zdalnie sterowane  samoloty Heron. Za ich eksploatację odpowiada formalnie No. 5 Flight ze  składu stacjonującego w RAAF Base Amberley 82. Skrzydła RAAF (No. 82  Wing)

Już w lipcu 2009 personel RAAF rozpoczął szkolenie w Kanadzie i następnie został dołączony do zespołu kanadyjskiego, odpowiedzialnego za eksploatację Heronów w Afganistanie. Usługa dla Australii rozpoczęła się w styczniu 2010 (pierwszy Heron dostarczony był RAAF w grudniu 2009) i trwać miała przez 12 miesięcy. W sierpniu 2010 Australia przedłużyła okres obowiązywania kontraktu o kolejnych 12 miesięcy, do końca 2011.

Zespół odpowiedzialny ze eksploatację Heronów składa się z 28 żołnierzy z Australii i Nowej Zelandii / Zdjęcia: MO Australii


Drukuj Góra