Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Droższe KC-46A?

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, 29 lipca 2011

Koszt pierwszych 18 samolotów tankujących US Air Force, Boeingów KC-46A, może przekroczyć maksymalny, dopuszczalny pułap 4,9 mld USD.

Włoski KC-767. Na bazie tej konstrukcji, przy wykorzystaniu najnowszych podzespołów i systemów, powstanie KC-46A. Jego skrzydła zostaną również wyposażone w winglety / Zdjęcie: Boeing

Informacji tej udzielił Shay Assad, odpowiedzialny w Pentagonie za politykę cenową. Boeing został wybrany przez wojska lotnicze jako dostawca 179 samolotów tankujących w lutym bieżącego roku (zobacz: A jednak Boeing!). Pierwszym warunkiem wykonania całej umowy jest jednak opracowanie konstrukcji zgodnie z wymogami użytkownika i przekazanie mu pierwszych 18 egz. KC-46A.

Pierwotnie informowano, że ta część umowy ma wartość 3,5 mld USD. Shay Assad powiedział jednak o innym zapisie ostatecznego porozumienia. Stanowi ono, że koszt podstawowy to 3,9 mld USD. Wprowadzono jednocześnie pojęcie kosztu maksymalnego, określonego na 4,9 mld USD. Pentagon zapłaci całość pierwszej sumy, a pieniądze z dodatkowego miliarda podzieli między siebie wojsko (60%) i producent (40%).

Niestety dla Boeinga, szczegółowe szacunki kosztów wskazują, że rozwój KC-46A i montaż 18 samolotów pochłonie ponad 4,9 mld USD, za co zapłaci już wyłącznie producent. Pierwsze obliczenia wskazywały, że preliminarz projektu zostanie przekroczony o 300 mln USD. Assad poinformował, że w trakcie ostatnich tur rozmów, Boeing zmniejszył nieco tę sumę i występował o zmianę umowy. Spotkał się jednak ze sprzeciwem użytkownika.

Kwestia finansowania zakupu samolotów tankujących spotkała się z ostrą krytyką opozycji. Senator John McCaine, rywal Baracka Obamy w ostatnich wyborach prezydenckich, stoi na stanowisku, że tankowce powinny być pozyskiwane przez kontrakty o sztywnej cenie tak, by podatnicy nie ponosili żadnych dodatkowych kosztów. W piśmie do odpowiedzialnego za zakupy wojskowe Ashtona Cartera stwierdził, że Pentagon powinien zapłacić jedynie podstawowe 3,9 mld USD. Pozostałe koszty powinien pokryć producent, skoro określił swoją cenę, przedstawiając ofertę w postępowaniu przetargowym.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.