Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Węgierskie cięcia

Strategia i polityka, Lotnictwo wojskowe, 03 sierpnia 2011

Węgry z powodu kryzysu ekonomicznego rezygnują z kolejnych zakupów uzbrojenia, w tym nabycia nowych śmigłowców. Dla zdobycia pieniędzy będą sprzedawać stary sprzęt, m.in. myśliwce MiG-29.

Już w 2010 budżet obronny Węgier wynosił zaledwie 1,17% PKB. Plan na 2011 został zredukowany o 9,57%. W ramach cięć budżetowych zamrożono wydatki równe 26,3 mld forintów (ok. 140 mln USD). Ograniczenia dotyczą głównie zakupów nowego sprzętu - wydatki płacowe mają pozostać na wcześniej planowanym poziomie. Istnieje co prawda plan zwiększenia wydatków obronnych w 2013 do 1,3% PKB, ale jest to nader wątpliwe.

Ofiarą cięć padły największe programy zakupowe. Wśród nich przede wszystkim planowana wymiana śmigłowców Mi-8/17 i Mi-24. Mają one już średnio blisko 20 lat. Ministerstwo Obrony rozważa teraz ich remonty umożliwiające eksploatację do osiągnięcia wieku 25 lat i więcej. Rozmowy są toczone prawdopodobnie z producentami rosyjskimi. W 2009 Węgry poparły inicjatywę wspólnej eksploatacji śmigłowców rodziny Mi-8 przez kilka państw NATO (Inicjatywa śmigłowcowa NATO, 2009-10-27), głównie w kontekście operacji afgańskiej.

Łączna liczba śmigłowców potrzebnych do zabezpieczenia potrzeb obronnych szacowana jest na 24. Na początku 2011 minister Csaba Hende ogłosił zamiar nabycia 2 używanych Mi-8 od Finlandii.

Aby zwiększyć ilość środków w budżecie MO, Węgrzy planują sprzedaż zbędnego uzbrojenia. W 2010 rząd zdecydował pozbyć się 22 posiadanych myśliwców MiG-29 wraz z uzbrojeniem i wyposażeniem. Chodzi m.in. o 21 silników oraz 293 kpr i bomby. Nie wiadomo jaką kwotę uzyska w ten sposób ministerstwo. Wcześniej planowano wymianę myśliwców na rosyjskie śmigłowce (Węgry chcą zamienić MiGi-29 na rosyjskie śmigłowce, 2007-10-27).

Siłą uderzeniową węgierskiego lotnictwa pozostaną leasingowane na podstawie umowy z 2003 myśliwce JAS39C/D Gripen. Były one dostarczane od marca 2006 do grudnia 2007 (Ostatnie Gripeny dla Węgier, 2007-12-16) i mają być eksploatowane przez 10 lat. Później miałyby zostać odkupione na własność, ale decyzję na ten temat rząd węgierski podejmie najwcześniej w 2014.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.