Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

VBCI w kanadyjskim przetargu

Wojska lądowe, Przemysł zbrojeniowy, 12 września 2011

Francuski Nexter, oferujący transporter VBCI, stał się trzecim oferentem w przetargu na 108 bojowych wozów piechoty kanadyjskich wojsk lądowych. Konkurentami pojazdu są CV90 i Piranha 5.

VBCI nie został dotąd kupiony przez żadnego odbiorcę zagranicznego. Niestety, nie jest również faworytem przetargu kanadyjskiego / Zdjęcie: MO Francji

Kanadyjski przetarg na bojowe wozy piechoty jest częścią programu modernizacji floty pojazdów wojsk lądowych. Dotyczy on również modernizacji posiadanych transporterów rodziny M113 i LAV-25, zakupu ok. 500 samochodów patrolowych klasy MRAP/M-ATV oraz pozyskania nowych ciężkich wozów inżynieryjnych. Program zanotował spore opóźnienia z powodu obecnego kryzysu gospodarczego. Władze kanadyjskie zadeklarowały jednak, że zakup nowych bwp pozostaje priorytetem.

Zgodnie z założeniami programu Close Combat Vehicle (CCV), kanadyjskie wojska lądowe chcą kupić 108 wozów bojowych i specjalistycznych, z opcją na kolejne 30. Wybór ma zostać zrealizowany z grona istniejących już i sprawdzonych konstrukcji. Użytkownik koncentruje się na dwóch zagadnieniach: wysokiej mobilności - zapewniającej możliwość dotrzymania kroku czołgom Leopard 2 w terenie (czego nie jest w stanie uczynić LAV-III) - oraz wysokiej odporności na ostrzał i wybuchy min. Ten drugi wymóg przekłada się na konieczność oferowania pojazdu o masie w przedziale 20-45 t.

Oznacza to, teoretycznie, że Kanadyjczycy zainteresowani są niemal wszystkimi, nowoczesnymi bwp i transporterami opancerzonymi. Faktem jest, że w pierwszym etapie przygotowań do przetargu wymieniano szerokie spektrum wozów, jednak ostatecznie swoje oferty przedstawiają jedynie 3 podmioty (choć lista ta nie jest teoretycznie jeszcze zamknięta).

Za faworyta postępowania uznawana jest BAE Systems i jej gąsienicowy CV90. General Dynamics, pierwotnie reklamująca także gąsienicowe wozy ASCOD (czyli hiszpańskie Pizarro i austriackie Ulany), pozostała ostatecznie przy kołowym transporterze Piranha 5 z załogową wersją wieży Rheinmetalla, Lance RC, uzbrojoną w 30-mm armatę automatyczną (zobacz również: Lance RC od Rheinmetalla).

Istnienie kołowej oferty amerykańsko-niemieckiej zostało ujawnione 2 września. Po kilku dniach swoje karty odkryli również Francuzi, informując, że ich VBCI został zgłoszony kanadyjskiej komisji przetargowe pod koniec sierpnia. Producent pojazdu, Nexter, przygotował równolegle ofertę współpracy z kanadyjskim przemysłem.

Według wcześniejszych deklaracji władz kanadyjskich, wozy powinny osiągnąć pełną gotowość operacyjną w 2015.


Drukuj Góra