Komisja transportu i infrastruktury Izby Reprezentantów USA, zobowiązała rząd do zakazania liniom lotniczym płacenia krajom UE dodatkowych opłat za emisję dwutlenku węgla.
2. Przewoźnicy lotniczy poddani zostaną podobnym regułom, co elektrownie czy zakłady przemysłu ciężkiego / Zdjęcie: acs.com" />
ETS (European Emissions Trading Scheme) Europejski System Handlu Emisjami działa od 2005 i obejmuje ok. 10 tys. zakładów, emitujących największe ilości dwutlenku węgla. Od 1 stycznia 2012, do grupy tej zaliczane będą również europejskie linie lotnicze. Te, które przekroczą normy, będą musiały uiścić duże kary, inne będą mogły zarabiać na sprzedaży niewykorzystanych norm emisji.
W związku z tym, że CO2 wydalają również samoloty spoza UE, przewoźnicy mają przekazywać krajom, w których najczęściej lądują, specjalną opłatę,w istocie podatek emisyjny.
Komisja transportu i infrastruktury Izby Reprezentantów uznała, że takie przymusowe rozwiązanie jest naruszeniem suwerenności USA i prawa międzynarodowego. W związku z tym wydała uchwałę, która zobowiązała rząd do zakazania amerykańskim liniom lotniczym podporządkowania się regulacjom ETS. Jednocześnie zobowiązano administrację waszyngtońską do podjęcia negocjacji i wykorzystania innych środków, dla uniknięcia nakładania kar na przewoźników przez władze lotnicze UE.