Reklama
Reklama

US Army rozpoczęła oficjalną procedurę modernizacji posiadanych samochodów rodziny Humvee. W grę wchodzi duże zamówienie, dotyczące przebudowy 60-100 tys. pojazdów.

Humvee nie są już wykorzystywane do do bezpośrednich zadań bojowych, w uwagi na małą odporność na wybuchy min. Na zdjęciu HMMWV w czasie patrolu w 2008 w Afganistanie / Zdjęcie: US Army

W poniedziałek Pentagon ujawnił przedsiębiorstwom przemysłowym wstępne, niepełne zapytanie ofertowe. Dotyczy ono modernizacji większości z posiadanych samochodów terenowych rodziny HMMWV. Odnośnie wojsk lądowych w grę wchodzi od 60 do 100 tys. pojazdów. Dodatkowe 3 tys. ma pochodzić z zasobów korpusu piechoty morskiej. Kolejnym etapem postępowania ma być uzyskanie ogólnych odpowiedzi na zapytanie, co winno nastąpić na początku października bieżącego roku.

Celem przedsięwzięcia jest zmodernizowanie posiadanych pojazdów pod kątem skokowego zwiększenia odporności na wybuchy min i improwizowanych ładunków wybuchowych (co jest największą słabością tych wozów z płaską podłogą), jak również poprawa pozostałych własności taktyczno-technicznych, w tym mobilności (wyposażone w dodatkowe opancerzenie Humvee straciły dużą część swoich własności trakcyjnych).

Polepszenie charakterystyk Humvee można osiągnąć przez zamontowanie zdalnie sterowanych modułów uzbrojenia, w miejsce tradycyjnych obrotnic i stanowiska strzelca. Na zdjęciu z 2008 prototyp zestawu XM153 Crows na dachu HMMWV 1151 / Zdjęcie: US Army

Według dostępnych informacji, do przetargu o lukratywny kontrakt staną trzy podmioty. Pierwszym jest AM General, twórca i producent samochodów. Pozostałe tworzą dwie grupy przemysłowe: Textron Marine and Land Systems-Granite Tactical Vehicles oraz Oshkosh-BAE Systems.

Jedną z metod ograniczenia skutków wybuchów min jest zastosowanie specjalnej rury, którą wydostaje się część energii eksplozji. Na zdjęciu widoczny jest strumień gazów i pyłu, wydostający się pionowo nad dachem pojazdu, tuż przed obrotnicą strzelca / Zdjęcie: DARPA

AM General firmuje komin wybuchowy (blast chimney), czyli rurę, zainstalowaną pionowo wewnątrz przedziału załogi, która pozwala skierować ku górze znaczną część siły eksplozji (zobacz: Obiecujący komin wybuchowy). Z kolei Textron proponuje zainstalować na standardowym podwoziu specjalną kapsułę dla załogi. Powinna ona zapewnić bardzo wysoki stopień ochrony, przy niższej masie, niż w przypadku HMMWV z dodatkowymi panelami pancernymi.

Modernizacja Humvee wydaje się być celową, a przede wszystkim zdecydowanie tańszą alternatywą dla programu Joint Light Tactical Vehicle (JLTV) - budowy zupełnie nowych, opancerzonych samochodów terenowych. Tym bardziej, że los tego drugiego przedsięwzięcia, w okresie szukania oszczędności budżetowych, jest bardzo niepewny (zobacz: 26 mld USD cięć).

Humvee nie są już wykorzystywane do do bezpośrednich zadań bojowych, w uwagi na małą odporność na wybuchy min. Na zdjęciu HMMWV w czasie patrolu w 2008 w Afganistanie / Zdjęcie: US Army

W poniedziałek Pentagon ujawnił przedsiębiorstwom przemysłowym wstępne, niepełne zapytanie ofertowe. Dotyczy ono modernizacji większości z posiadanych samochodów terenowych rodziny HMMWV. Odnośnie wojsk lądowych w grę wchodzi od 60 do 100 tys. pojazdów. Dodatkowe 3 tys. ma pochodzić z zasobów korpusu piechoty morskiej. Kolejnym etapem postępowania ma być uzyskanie ogólnych odpowiedzi na zapytanie, co winno nastąpić na początku października bieżącego roku.

Celem przedsięwzięcia jest zmodernizowanie posiadanych pojazdów pod kątem skokowego zwiększenia odporności na wybuchy min i improwizowanych ładunków wybuchowych (co jest największą słabością tych wozów z płaską podłogą), jak również poprawa pozostałych własności taktyczno-technicznych, w tym mobilności (wyposażone w dodatkowe opancerzenie Humvee straciły dużą część swoich własności trakcyjnych).

Polepszenie charakterystyk Humvee można osiągnąć przez zamontowanie zdalnie sterowanych modułów uzbrojenia, w miejsce tradycyjnych obrotnic i stanowiska strzelca. Na zdjęciu z 2008 prototyp zestawu XM153 Crows na dachu HMMWV 1151 / Zdjęcie: US Army

Według dostępnych informacji, do przetargu o lukratywny kontrakt staną trzy podmioty. Pierwszym jest AM General, twórca i producent samochodów. Pozostałe tworzą dwie grupy przemysłowe: Textron Marine and Land Systems-Granite Tactical Vehicles oraz Oshkosh-BAE Systems.

Jedną z metod ograniczenia skutków wybuchów min jest zastosowanie specjalnej rury, którą wydostaje się część energii eksplozji. Na zdjęciu widoczny jest strumień gazów i pyłu, wydostający się pionowo nad dachem pojazdu, tuż przed obrotnicą strzelca / Zdjęcie: DARPA

AM General firmuje komin wybuchowy (blast chimney), czyli rurę, zainstalowaną pionowo wewnątrz przedziału załogi, która pozwala skierować ku górze znaczną część siły eksplozji (zobacz: Obiecujący komin wybuchowy). Z kolei Textron proponuje zainstalować na standardowym podwoziu specjalną kapsułę dla załogi. Powinna ona zapewnić bardzo wysoki stopień ochrony, przy niższej masie, niż w przypadku HMMWV z dodatkowymi panelami pancernymi.

Modernizacja Humvee wydaje się być celową, a przede wszystkim zdecydowanie tańszą alternatywą dla programu Joint Light Tactical Vehicle (JLTV) - budowy zupełnie nowych, opancerzonych samochodów terenowych. Tym bardziej, że los tego drugiego przedsięwzięcia, w okresie szukania oszczędności budżetowych, jest bardzo niepewny (zobacz: 26 mld USD cięć).

Reklama
Reklama

Powiązane wiadomości

Udostepnij

Reklama
Reklama

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookie w Twojej przeglądarce.