Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Modernizacja Humvee

Przemysł zbrojeniowy, Wojska lądowe, 21 września 2011

US Army rozpoczęła oficjalną procedurę modernizacji posiadanych samochodów rodziny Humvee. W grę wchodzi duże zamówienie, dotyczące przebudowy 60-100 tys. pojazdów.

Humvee nie są już wykorzystywane do do bezpośrednich zadań bojowych, w uwagi na małą odporność na wybuchy min. Na zdjęciu HMMWV w czasie patrolu w 2008 w Afganistanie / Zdjęcie: US Army

W poniedziałek Pentagon ujawnił przedsiębiorstwom przemysłowym wstępne, niepełne zapytanie ofertowe. Dotyczy ono modernizacji większości z posiadanych samochodów terenowych rodziny HMMWV. Odnośnie wojsk lądowych w grę wchodzi od 60 do 100 tys. pojazdów. Dodatkowe 3 tys. ma pochodzić z zasobów korpusu piechoty morskiej. Kolejnym etapem postępowania ma być uzyskanie ogólnych odpowiedzi na zapytanie, co winno nastąpić na początku października bieżącego roku.

Celem przedsięwzięcia jest zmodernizowanie posiadanych pojazdów pod kątem skokowego zwiększenia odporności na wybuchy min i improwizowanych ładunków wybuchowych (co jest największą słabością tych wozów z płaską podłogą), jak również poprawa pozostałych własności taktyczno-technicznych, w tym mobilności (wyposażone w dodatkowe opancerzenie Humvee straciły dużą część swoich własności trakcyjnych).

Polepszenie charakterystyk Humvee można osiągnąć przez zamontowanie zdalnie sterowanych modułów uzbrojenia, w miejsce tradycyjnych obrotnic i stanowiska strzelca. Na zdjęciu z 2008 prototyp zestawu XM153 Crows na dachu HMMWV 1151 / Zdjęcie: US Army

Według dostępnych informacji, do przetargu o lukratywny kontrakt staną trzy podmioty. Pierwszym jest AM General, twórca i producent samochodów. Pozostałe tworzą dwie grupy przemysłowe: Textron Marine and Land Systems-Granite Tactical Vehicles oraz Oshkosh-BAE Systems.

Jedną z metod ograniczenia skutków wybuchów min jest zastosowanie specjalnej rury, którą wydostaje się część energii eksplozji. Na zdjęciu widoczny jest strumień gazów i pyłu, wydostający się pionowo nad dachem pojazdu, tuż przed obrotnicą strzelca / Zdjęcie: DARPA

AM General firmuje komin wybuchowy (blast chimney), czyli rurę, zainstalowaną pionowo wewnątrz przedziału załogi, która pozwala skierować ku górze znaczną część siły eksplozji (zobacz: Obiecujący komin wybuchowy). Z kolei Textron proponuje zainstalować na standardowym podwoziu specjalną kapsułę dla załogi. Powinna ona zapewnić bardzo wysoki stopień ochrony, przy niższej masie, niż w przypadku HMMWV z dodatkowymi panelami pancernymi.

Modernizacja Humvee wydaje się być celową, a przede wszystkim zdecydowanie tańszą alternatywą dla programu Joint Light Tactical Vehicle (JLTV) - budowy zupełnie nowych, opancerzonych samochodów terenowych. Tym bardziej, że los tego drugiego przedsięwzięcia, w okresie szukania oszczędności budżetowych, jest bardzo niepewny (zobacz: 26 mld USD cięć).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra