Rząd Turcji zdecydował o zakupie pierwszej partii rodzimych bsl średniego zasięgu Anka. Po wstępnym okresie eksploatacji zapadną decyzje o dalszych zakupach.
Anka (Feniks) to bezzałogowiec średniego zasięgu rozwijany z dużymi kłopotami przez TAI (Turkish Aerospace Industries). Program jest opóźniony o wiele lat - trwa od końca lat 1990., a pierwszy kontrakt na budowę i testy prototypów zawarto w 2004. Prototyp oblatano 30 grudnia 2010 (Anka w powietrzu, 2011-01-04). W 2011 testowano zespół składający się z 3 bsl, naziemnej stacji kontroli i innych podsystemów. W trzecim locie jeden z bezzałogowców rozbił się podczas lądowania, ale podjęto decyzję o kontynuowaniu programu. Kolejne loty odbywały się bez problemów. Pierwszy etap prób zakończył się w październiku 2011.
Anka startuje i ląduje całkowicie automatycznie. Po raz pierwszy zademonstrowano to 22 listopada 2011. Lot próbny tego dnia trwał 6 godzin. Bsl Anka osiągnął wysokość ponad 6 km.
5 stycznia turecka agencja dostaw uzbrojenia (SSM, podsekretariat ds. przemysłu zbrojeniowego), równolegle z decyzją o zakupie pierwszych amerykańskich myśliwców F-35 (Turcja kupi F-35, 2012-01-07), zdecydowała o zakupie partii 10 Anka. W br. do jednostek wojskowych, które będą oceniać system, mają trafić 3 bsl. Od oceny ich przydatności będzie zależeć kontynuowanie dostaw przez TAI.
Bsl Anka mają być jednym z systemów używanych do zwalczania kurdyjskich bojowników z PKK (Partii Pracujących Kurdystanu). Rozpoznanie sytuacji w trudnych warunkach geograficznych tureckiego pogranicza (Niespokojny Kurdystan, 2011-08-17) jest podstawą do podejmowania dalszych działań bojowych. Dla zwiększenia efektywności systemu przewidywana jest budowa Anka-B - wersji bsl zdolnej do przenoszenia uzbrojenia.