Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Kolejny etap rozwoju JLTV

Przemysł zbrojeniowy, Wojska lądowe, 31 stycznia 2012

US Army wysłała zapytania ofertowe, dotyczące finalnej fazy rozwoju opancerzonych samochodów terenowych, następców wozów rodziny Humvee, zakończonej dostawami prototypów w konfiguracji seryjnej.

Demonstrator JLTV, stworzony przez grupę BAE Systems-Navistar, w wariancie ze wzmocnionym opancerzeniem. Wozy tej klasy mają masę i wymiary większe, niż pojazdy rodziny HMMWV, mniejsze jednak niż MRAP i M-ATV / Zdjęcie: BAE Systems

Doświadczenia z Iraku wskazały, że samochody rodziny Humvee, następcy jeszcze starszych Jeepów M151, nie zapewniają skutecznej ochrony dla załóg. Mimo dodatkowego opancerzenia, mocniejszych silników i modernizacji zawieszenia, nie były one odporne na wybuchy min, najgroźniejszej broni w konfliktach asymetrycznych.

W związku z tym - równolegle do tworzenia ciężkich, dedykowanych wozów minoodpornych klasy MRAP/M-ATV - US Army zleciła opracowanie względnie lekkich, uniwersalnych następców HMMWV, oferujących jednak zdecydowanie wyższe parametry ochrony.

O kontrakt starało się 7 podmiotów, z reguły grup przemysłowych. US Army wybrała we wstępnej fazie, w październiku 2008, trzy: BAE Systems Land & Armaments-Grounds System Division-Navistar, General Tactical Vehicles (joint venture General Dynamics Land Systems i AM General) oraz Lockheed Martin Systems Integration, przekazując im po 35-45 mln USD na wykonanie demonstratorów pojazdów we wszystkich 7 planowanych modelach, różniących się ładownością (od 1,6 do 2,3 t) oraz przeznaczeniem. Etap ten zakończył się wiosną ubiegłego roku pozytywnym zaopiniowaniem wszystkich rozwiązań i pozwolił na stworzenie ostatecznych wymogów taktyczno-technicznych.

Losy programu nie były jednak pewne. Fala cięć budżetowych spowodowała, że część parlamentarzystów zaczęła wątpić w sens wielomiliardowego programu (US Army i USMC zamierzają kupić ok. 55 tys. samochodów klasy JLTV). Jako alternatywę przedstawiano głęboką modernizację HMMWV (zobacz: Jeszcze o modernizacji Humvee). Ostatecznie jednak, na samym początku bieżącego roku, Kongresmani skreślili finansowanie modernizacji, uznając, że lepiej kupować nowe wozy, w planowanej cenie ok. 300 tys. USD za egz., niż przebudowywać stare konstrukcje, przy koszcie jednostkowym rzędu 200 tys. USD.

Otworzyło to drogę do kolejnego etapu programu JLTV. 26 stycznia przedstawiciele US Army wysłali zapytanie ofertowe, dotyczące finalnego etapu prac B+R (Engineering and Manufacturing Development) którego celem jest uzyskanie po 22 prototypów od każdego z producentów. Prawdopodobnie wojska lądowe zlecą prace wszystkich trzem podmiotom, choć ostateczne decyzje zapadną po otrzymaniu i analizie odpowiedzi na wysłane zapytanie ofertowe.

Planuje się, że realizacja zlecenia zajmie 33 miesiące, po czym możliwy będzie wybór zwycięzcy i rozpoczęcie bezpośrednich przygotowań do produkcji seryjnej.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.