Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Jeszcze o modernizacji Humvee

Wojska lądowe, 30 września 2011

Amerykańskie wojska lądowe nie chcą zapłacić za zmodernizowane HMMWV więcej niż 180 tys. USD za egz. Będą wymagały przebudowywania, w pierwszej fazie, ok. tysiąca pojazdów rocznie.

Standardowy M1151. Te pojazdy z ostatniego modelu produkcyjnego stanowią podstawę do prac modernizacyjnych. Charakteryzują się stosunkowo wysoką ochroną balistyczną. Ich słabością pozostaje jednak niewielka ochrona przeciwminowa i ograniczone własności trakcyjne z powodu dużej masy opancerzenia, nie kompensowanej całkowicie wzrostem mocy nowych silników / Zdjęcie: US Army

Modernizacja samochodów rodziny Humvee realizowana była równolegle do planów stworzenia i zakupu nowych pojazdów tej klasy - Joint Light Tactical Vehicle (JLTV). Jednak na fali cięć budżetowych ten drugi program zagrożony jest obecnie kasacją (zobacz: 26 mld USD cięć).

19 września US Army rozpoczęła oficjalną procedurę modernizacji posiadanych samochodów HMMWV (zobacz: Modernizacja Humvee). Ujawniono wtedy jedynie część ogólnych wymogów użytkownika. Dzisiaj znane są już kolejne szczegóły.

Najważniejszym jest określenie sumy, jaką wojska lądowe i Pentagon skłonne są zapłacić za zmodernizowany pojazd. Kwotę tę określono na 160-180 tys. USD. Jest ona porównywalna z ceną jednostkową nowych HMMWV. Cena dodatkowo opancerzonych Humvee starszych wersji wynosiła bowiem 140 tys. USD, a najnowszych M1152A1B2 - a więc w wersji cargo dla Afganistanu - 245 tys. USD, jednak ta ostatnia kwota zawiera w sobie też inne składniki umowy, w tym pakiet części zamiennych i szkolenia (zobacz: 2,5 tys. Humvee dla Afganistanu.

Z drugiej strony żądana wielkość jest dwa razy mniejsza od szacowanej ceny jednostkowej nowego JLTV (366 tys. USD). Taki wymóg pozwoli na otrzymanie większej liczby pojazdów.

Prace badawczo-rozwojowe powinny zostać zakończone w 2013, po wyborze jednego dostawcy przez US Army. Pierwsze zamówienie seryjne ma dotyczyć modernizacji 5750 wozów. Zwycięzca przetargu powinien zagwarantować przebudowywanie 3-4 samochodów dziennie. Zakłada się ich wykorzystywanie przynajmniej do 2030.

Plany US Army są krytykowane przez drugiego użytkownika Humvee, Korpus Piechoty Morskiej USA. Jego przedstawiciele uznają, że oszczędności przy zakupie mogą zostać zaprzepaszczone w czasie użytkowania pojazdów. O ile bowiem służba nowych może trwać ok. 20 lat, okres użytkowania zmodernizowanych skróci się 2-, a nawet 3-krotnie. Nie ma jednak pewności, jakie wymogi, dotyczące resursów, US Army przedstawiła grupom przemysłowym.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.