Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

US Navy kupiła 2 używane promy

Marynarka wojenna, Strategia i polityka, 04 lutego 2012

Amerykańska marynarka wojenna kupiła dwa szybkie promy pasażersko-samochodowe, należące wcześniej do zbankrutowanego przewoźnika Hawaii Superferry. To cywilne odpowiedniki wojskowych JHSV.


Alakai w Lamberts Point Dock w Norfolk w czerwcu 2009 / Zdjęcie: David B. Hollingsworth - The Virginian-Pilot

Kompania Hawaii Superferry do 2009 była jedynym operatorem transportu morskiego, który obsługiwał stałe połączenia między hawajskimi wyspami Oahu i Maui. Stanowiła przedmiot nieustannych ataków ekologów, oskarżających ją o negatywny wpływ na środowisko naturalne. Hawaii Superferry zarzucano też niejasne powiązania z wojskiem, gdy ich prezesem został John F. Lehman, wcześniejszy sekretarz US Navy. Pojawiły się doniesienia, że promy docelowo mają przewozić na Hawaje jednostki wyposażone w transportery opancerzone Stryker. Katamarany były blokowane w Honolulu przez protestujących. W marcu 2009 przeciwnicy przewoźnika uzyskali wyrok sądowy zabraniający mu kontynuowania normalnej działalności. W maju 2009 szefowie Hawaii Superferry ogłosili bankructwo zatrudniającego 236 pracowników przedsiębiorstwa.

Oba promy to katamarany zbudowane przez Austal USA - oddział koncernu australijskiego, na specjalne zamówienie Hawaii Superferry. Stępkę pod pierwszy z nich - Alakai położono w czerwcu 2004. Umowa była gwarantowana przez US Maritime Administration (MARAD, część Department of Transportation) do wysokości 140 mln USD, co miało stanowić blisko 80% wartości budowanych promów. Alakai przybył do Honolulu w czerwcu 2007, a drugi - Huakai na początku 2009 i praktycznie nie zdążył zostać użyty.

Promy Huakai i Alakai zostały w 2009 przejęte przez MARAD. Trafiły do Norfolk w Wirginii, a później do Mobile w Alabamie. Wyceniono je na łącznie 210 mln USD. Pod koniec 2011 na ich odkupienie zgodziło się dowództwo US Navy. MARAD zdecydowała się je odsprzedać za zaledwie 35 mln USD. Transakcję zaaprobował Kongres. Nie wiadomo, jakie będą koszty przebudowy promów na potrzeby wojskowe.

Oparte na podobnym projekcie promy - JHSV (Joint High Speed Vessel, w 70% zgodne z jednostkami zbudowanymi dla Hawaii Superferry) amerykańska flota kupuje po 150-185 mln USD. Aktualne zamówienie dotyczy 10 JHSV (Wodowanie pierwszego JHSV, 2011-09-15), ale docelowo kontrakt może dotyczyć nawet 23 jednostek dostarczanych w ciągu 30 lat. Jako pierwszy został zbudowany USNS Spearhead, który ma wejść do linii w br.

Katamarany skonstruowane zostały głównie z duraluminium. Ich napęd stanowią silniki MTU z pędnikami strumieniowymi, które minimalizują wpływ na środowisko. Każdy prom może transportować 866 pasażerów i 282 samochody osobowe. Prędkość rejsowa sięga 35 w.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.