Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Wodowanie pierwszego JHSV

Marynarka wojenna, Wojska lądowe, 15 września 2011

12 września w stoczni Austal USA w Alabamie zwodowano pierwszy z 10 planowanych szybkich katamaranów transportowych Joint High Speed Vessel (JHSV).

Artystyczna wizja nowego okrętu. Zarówno producent, jak i przyszli użytkownicy wstrzymują się na razie z publikowaniem zdjęć, czekając prawdopodobnie do ceremonii ochrzczenia jednostki, co planowane jest na 17 września / Rysunek: Austal

Austal USA zdobyło zamówienie na pierwszy okręt JHSV w lutym 2008 (zobacz: Zielone światło dla JHSV). Później Pentagon podpisał kolejne zlecenia. Obecnie stocznia ma zagwarantowane dostawy 7 takich jednostek, a docelowo ma być ich 10 (zobacz także: Kolejne dwa JHSV).

Budowa stosunkowo niewielkich, ale bardzo szybkich katamaranów transportowych to wspólne przedsięwzięcie US Army i US Navy (marynarka czyni to pod kątem potrzeb korpusu piechoty morskiej). Zdecydowano się na takie rozwiązanie, po pozytywnych doświadczeniach w wykorzystywaniu komercyjnego katamarana Austala, Westpac Express, który został w 2002 wypożyczony przez Military Sealift Command, działając na Dalekim Wschodzie w składzie III Marine Expeditionary Force z Okinawy (US Navy wykorzystuje również katamaran HSV-2 Swift, jednak innego producenta).

Prototypowy JHSV, który 17 września otrzyma oficjalnie nazwę Spearhead, opuścił trzy dni temu hangar produkcyjny na pokładzie pływającego doku. Wkrótce po tym został opuszczony na wodę. Obecnie trwa jego doposażenie. Powinien zostać przekazany odbiorcy w pierwszych miesiącach 2012.

Pozbawiony stałego uzbrojenia okręt ma długość 103 m i wyporność ok. 1500 t. Jego zadaniem jest transportowanie do 400 żołnierzy i prawie 600 t ładunku, z prędkością 35 w. na dystans ponad 2200 km (przy prędkości 20 w., zasięg wzrośnie niemal dwukrotnie). Dzięki specjalnej rampie możliwym będzie wjazd ciężkiego sprzętu, w tym czołgów podstawowych.

Załogą będzie stanowić 21 marynarzy. Pierwotnie planowano, że będą to żołnierze wojsk lądowych. Ostatecznie zdecydowano jednak, że - podobnie jak w przypadku okrętów pomocniczych Royal Navy - będą to cywile, zatrudnieni przez US Navy.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.