Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Białoruś rezygnuje z Su-24

Lotnictwo wojskowe, Strategia i polityka, Przemysł zbrojeniowy, 21 lutego 2012

Ministerstwo Obrony Białorusi poinformowało o wycofaniu z eksploatacji bombowców frontowych o zmiennej geometrii skrzydeł Su-24. Głównym powodem jest wyczerpanie ich resursów lotnych.

O decyzji swego resortu poinformował dziś minister obrony Białorusi gen. por. Jurij Żadobin. Uznano, że białoruskich Su-24 (zdjęcie: Jury Mazerych) nie opłaca się ich już remontować i przedłużać resursów - zarówno płatowców, jak i silników. Według Żadobina, to względy ekonomiczne okazały się decydujące. Nie wiadomo, co stanie się z wycofanymi z jednostek Su-24, oraz czy zastąpią je inne samoloty podobnej klasy. Można oceniać, że przynajmniej część starych bombowców zostanie sprzedana krajom jeszcze używającym samoloty tego typu, choćby na części zamienne.

Według Military Balance, w 2010 Białoruś dysponowała 23 Su-24M i 12 Su-24MR, które uzyskała po rozpadzie ZSRS. Były to stosunkowo stare samoloty (Białoruski okręg wojskowy był uzbrajany w Su-24 jako jeden z pierwszych), a ich stan techniczny pogarszał się z każdym rokiem. Stąd zwiększała się awaryjność i prawdopodobieństwo wypadku. Trudno ocenić, ile z nich nadawało się w ostatnim okresie do lotu.

Gen. Żadobin ocenia, że dzięki podjętym w ostatnich latach krokom, ogólna sytuacja białoruskiego lotnictwa wojskowego polepsza się. Przede wszystkim udało się pokonać kłopoty z dostawami paliwa. Uwidacznia się to w rosnącym średnim nalocie. Jeśli w 2010 wynosił on zaledwie 26 h, to w 2011 już 70 h. Nalot rośnie też w br. Do tej pory wyniósł średnio 11 h, podczas gdy w podobnym okresie 2011 zaledwie 4,5 h.

Warto zauważyć, że Ministerstwo Obrony FR po trzecim z rzędu wypadku Su-24, który miał miejsce 13 lutego (Su-24 rozbił się podczas tankowania, 2012-02-14), podjęło decyzję o wstrzymaniu lotów samolotów tego typu. Jednak rosyjskie bombowce pozostaną w linii. Zgodnie z obecnymi planami, nawet do 2020, gdy ostatecznie zostaną zastąpione nowocześniejszymi samolotami podobnej klasy - Su-34. Ma ich być 120 w 5 eskadrach (MAKS 2011: 120 Su-34 dla WWS, 2011-08-17).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2018 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.