Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Koniec programu MQ-X

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 04 marca 2012

US Air Force zdecydowały o zakończeniu programu budowy bsl wsparcia nowej generacji MQ-X, który miał zastąpić MQ-9 Reaper. Prawdopodobnie wykorzysta oferowane przez General Atomics Avenger.

Dowództwo USAF zdecydowało, że budowanie kolejnego bezzałogowego samolotu rozpoznania i wsparcia jest niecelowe. Program MQ-X, w ramach którego miał powstać następca MQ-9 Reaper nie będzie więc kontynuowany. Przeznaczone na niego środki skierowane zostaną na programy rozwoju technologii analizy danych uzyskiwanych przez załogowe i bezzałogowe środki rozpoznania. Ilość danych uzyskiwanych przez już istniejące systemy znacznie bowiem przekracza możliwości ich obróbki obecnie stosowanymi metodami.

USAF ograniczą też bieżące zakupy bezzałogowców. W miejsce zamówionych 48 Reaperów amerykańskie wojska lotnicze kupią w tym roku 24 bsl tego typu. Także armia ogranicza nabywanie podobnych systemów. MQ-1C Gray Eagle kupi 19 zamiast 43. Oba rodzaje wojsk uznały, że dysponują dostateczną liczną bezzałogowców potrzebnych do prowadzenia wojen asymetrycznych, które mogą okazać się nieprzydatne w ewentualnych konfliktach pełnoskalowych z Iranem, Koreą Płn., czy Chinami. Na prawdziwą wojnę potrzebne są bsl zdolne do funkcjonowania w znacznie trudniejszych warunkach (A2/AD - anti-access area denial).

Jest bardzo prawdopodobne, że Reapery będą zastępowane opracowanymi z prywatnych środków przez General Atomics bsl Avenger (nazywanymi Predator C, Pierwszy lot Predatora C, 2009-04-21). Prototyp Avengera został oblatany w pierwszej połowie 2009 (2 lata po planowanym pierwotnie terminie, co było spowodowane problemami technicznymi), a niedawno jeden egzemplarz został zakupiony przez USAF i wysłany do Afganistanu (USAF zamówiły Avengera, 2011-12-14). Zainteresowanie Avengerem wyraziła także US Navy, która chciałaby nim zastąpić przestarzałe samoloty EA-6B, szczególnie w najbardziej niebezpiecznych misjach. Sea Avenger miałby dysponować hakiem umożliwiającym lądowanie na lotniskowcach. Zarówno USAF, jak US Navy są zainteresowane wersją rozpoznania elektronicznego (ELINT) bezzałogowca.

Avenger to - w pewnym uproszczeniu - powiększony Reaper z napędem turboodrzutowym. Jego rozpiętość wynosi ponad 20 m, a udźwig 1,4 t przy maksymalnej masie startowej na poziomie 9 t. Wewnętrzna komora uzbrojenia może być wykorzystana do przenoszenia dodatkowego zbiornika paliwa, co pozwala na wydłużenie czasu lotu z 20 do 22 godzin. W konstrukcji Avengera wykorzystano podwozie z samolotu F-5. Cenę Avengera szacuje się na 15 mln USD.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.