Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Skuteczny afgański K-MAX

Lotnictwo wojskowe, 07 kwietnia 2012

Wykorzystywany w Afganistanie do celów doświadczalnych bezzałogowy śmigłowce transportowy Kaman K-MAX, wykonał od połowy grudnia 240 misji, głównie w nocy.

Pierwszy wykorzystywany operacyjnie na świecie bezzałogowy śmigłowiec transportowy, jeszcze w czasie ćwiczeń w USA / Zdjęcie: Lockheed Martin

Doświadczalny K-MAX, owoc współpracy producenta platformy - Kaman Aerospace - oraz systemów kontroli lotu, Lockheed Martina, rozpoczął pierwsze loty operacyjne w Afganistanie 17 grudnia ubiegłego roku (zobacz: Pierwsza misja K-MAX).

Śmigłowiec został stworzony w ramach programu finansowanego przez US Marine Corps i działa na rzecz jednostek tej formacji. Rozpoczął misje transportowe od przewożenia ładunków między Camp Payne i Camp Dwyer. Do tej pory - głównie pomiędzy tymi dwoma punktami - odbył 240 lotów (większość z nich w nocy), przewożąc ok. 340 t zaopatrzenia.

Użytkownik wymaga, by bezzałogowiec był w stanie przetransportować 2,7 t ładunków dziennie, powtarzając ten wynik niezmiennie przez 5 dni. Według informacji przedstawicieli USMC, K-MAX przekracza oczekiwania, dostarczając nie 13,5, ale 15,1 t.

Pozytywne - jak na razie - wyniki testu operacyjnego powinny stanowić impuls dla wykorzystania śmigłowca Kamana i Lockheed Martina przez zdecydowanie większego użytkownika, US Army. Amerykańskie wojska lądowe wymagają jednak, by ich przyszły bezzałogowiec transportowy, zdolny do pionowych startów i lądowań, osiągał prędkość poziomą rzędu 470 km/h i przewoził 2,3-3,6 t ładunków, co wyklucza klasyczne śmigłowce. W grę wchodzą w praktyce jedynie hybrydowe samoloty rodzaju V-22 Osprey, jednak prace nad takim rozwiązaniem znajdują się we wstępnej, koncepcyjnej fazie.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.