Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Certyfikat FAA dla Be-200ES-E?

Lotnictwo cywilne, 04 czerwca 2012

Rosja złożyła wniosek do amerykańskich władz lotniczych o wydanie certyfikatu dla największej na świecie przeciwpożarowej amfibii Be-200ES-E.

Be-200ES uznawany jest za najbardziej efektywny samolot wykorzystywany do gaszenia pożarów lasów. Do tej pory wypożyczany był m.in. przez Włochy (2004-2005), Portugalię (2006-2007), Grecję (2007) i Indonezję (2006). Jest już po pozytywnych próbach we Francji. W trakcie pobierania wody, w ciągu 14 sek. samolot wtłacza do 8 zbiorników ok. 12 t cieczy. Maksymalna prędkość samolotu to 610 km/h, a zasięg lotu 3,1 tys. km / Zdjęcie TANTK

Certyfikat jest niezbędny do zrealizowania umowy z maja 2010, na mocy której służby ratownicze USA zamówiły wstępnie 10 Be-200ES-E w wersji gaśniczej. Kontrakt zakłada, że pierwsze płatności za samoloty producent otrzyma po spełnieniu amerykańskich norm i wymagań, poświadczonych certyfikatem Federal Aviation Administration (FAA).

Realizacja tego kontraktu będzie pierwszą znaczącą sprzedażą tych samolotów na rynek zewnętrzny. Dużą rolę w tym odkrywa założona w 2005 spółka joint-venture EADS-Irkut Seaplane, z siedzibą w Tuluzie (Irkut jest producentem Be-200, projektantem Lotniczy Kompleks Naukowo-Techniczny im. G.M. Bieriewa z Taganrogu, TANTK). Zadaniem tego przedsiębiorstwa było przeprowadzenie procesu certyfikacyjnego, zgodnego z wymogami europejskich władz lotniczych, co ostatecznie sfinalizowano w lipcu 2010. Drugim celem spółki jest sprzedaż samolotów na rynkach zachodnich.

Do tej pory zakłady Irkut opuściła większość z 10 zamówionych przez rosyjskie ministerstwo sytuacji nadzwyczajnych gaśniczych Be-200CzS (na rynki zagraniczne używa się wspomnianego już oznaczenia ES), a także jeden samolot dla Azerbejdżanu. Żadna z innych, dotychczas podejmowanych prób sprzedaży nie zakończyła się sukcesem, mimo poważnego zainteresowania kilku krajów europejskich. Najbardziej zaawansowane rozmowy z Grecją, zostały przerwane z powodu obecnego kryzysu (zobacz: Grecja pierwszym zagranicznym nabywcą Be-200).

W takiej sytuacji kontrakt z USA może stać się punktem zwrotnym. Uzyskanie certyfikatu, choć czasochłonne, nie powinno nastręczać istotnych problemów, w przypadku konstrukcji dopuszczonej do rejestracji w krajach UE.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.