Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Wodowanie Juana Carlosa I

Marynarka wojenna, Strategia i polityka, Przemysł zbrojeniowy, 12 marca 2008

10 marca, w stoczni Navantii w Ferrol, zwodowano wielozadaniowy okręt desantowy Juan Carlos I, największą jednostkę w dziejach hiszpańskiej marynarki wojennej - Armada Española.

Największe okręty świadczą o potencjale flot wojennych i ogólnej zasobności poszczególnych państw. Nie jest więc przypadkiem, że Juan Carlos I jest mniejszy od największych jednostek francuskiej Marine Nationale czy Royal Navy (nie wspominając o projektowanych przez te państwa nowych, większych lotniskowcach). Z drugiej strony będzie miał niemal identyczną wyporność, co włoski Cavour. Tyle, że ten ostatni jest 244-metrowym lotniskowcem / Zdjęcie: Navantia

Uroczystość zgromadziła większość rodziny panującej, z królem Juanem Carlosem I, królową Zofią (która została matką chrzestną okrętu) oraz księciem i księżną Asturii, jak również przedstawicieli władz cywilnych i wojskowych. Sekwencja wodowania rozpoczęła się dokładnie o 18:02.

Juan Carlos I to wielozadaniowy okręt desantowy, nawiązujący rozwiązaniami i przeznaczeniem do amerykańskich Landing Helicopter Dock (LHD). Jego projekt zaaprobowano w 2003, a dwa lata później rozpoczęto budowę - równolegle w Ferrol i Fene. Koszt projektu szacowany jest na 360 mln Euro.

Podobnie jak LHD, nowy okręt hiszpański będzie mógł przewozić żołnierzy (do 900, z pełnym wyposażeniem) lub - wymiennie - broń (np. 46 czołgów podstawowych Leopard 2), do 6600 t. ładunku, a także do 30 śmigłowców i samolotów, przy czym 202-metrowy pokład startowy z rampą startową, zapewnia możliwość jednoczesnego operowania 4-6 statkami powietrznymi. Pozostałe pozostaną w tym czasie w przedziałach ładunkowych, traktowanych jak hangary.

Wraz z przejęciem Juana Carlosa I, co planowane jest na koniec tego roku, okręt stanie się największą jednostką Armada Española. Do tej pory największa, lekki lotniskowiec Principe de Asturia (R11), ma wyporność 13 400 i pełną 17 190 t. Wartości te dla nowego okrętu wynoszą odpowiednio 18 000 i 27 000 t., przy 230 m długości. Dla porównania - amerykańskie LHD mają wyporność ok. 40 tys. t., przewożąc 1600 żołnierzy, na dwukrotnie większą odległość, 17600 km.

Juan Carlos I, obok głównego zadania, wspierania operacji desantowych, będzie zastępował Principe de Asturia w roli lekkiego lotniskowca, w czasie jego remontów i przeglądów.

 

 

 

 

 

 

 

 


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.