Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

43 Eclipse 500 na lotnisku

Lotnictwo cywilne, 23 października 2012

Ze sporym opóźnieniem amerykańskie media poinformowały o wrześniowym zlocie użytkowników samolotów Eclipse 500. Na lotnisko w Branson przyleciały 43 z 261 wyprodukowanych odrzutowców tego typu.

Zdjęcie: Branson Airport

Coroczny zlot służy przede wszystkim celom towarzyskim. Jednak nie tylko. Impreza jest elementem kampanii promocyjnej Eclipse Aerospace, spółki założonej właśnie przez właścicieli Eclipse 500, którym udało się najpierw wznowić produkcję części zamiennych, a obecnie przygotowują się do ponownego uruchomienia linii montażowej. Pierwsze dostawy planowane są na połowę 2013. Nowa spółka uzyskała już certyfikat typu dla odmłodzonej konstrukcji, a także zawarła wstępne porozumienia z poddostawcami, w tym z PZL Mielec. Zakład podpisał umowę o dostawach płatowców dla Eclipse (Eclipse z Mielca, 2012-05-15).

Eclipse 500 był drugim – po odrzutowcu Cessny (Citation Mustang nr 400, 2012-02-01) – który był dostępny jako samolot nowej kategorii: Very Light Jet, czyli bardzo lekkiego odrzutowca o maksymalnej masie startowej poniżej 4,5 t. Amerykańskie władze lotnicze, wspierane m.in. przez NASA, stworzyły kategorię dla pobudzenia rozwoju lotnictwa ogólnego. Wskazywano bowiem, że względnie proste i tanie VLJ będą alternatywą dla maszyn z napędem turbośmigłowym, mogąc jednocześnie zainteresować tych potencjalnych właścicieli, których nie stać na większe i zdecydowanie droższe odrzutowce dyspozycyjne.

W 2007, a wiec jeszcze przed kryzysem, w okresie dynamicznego rozwoju lotnictwa w USA, szacowano, że do 2017 tylko sami Amerykanie kupią 7,7 tys. samolotów tej klasy (Odrzutowiec z internetowej aukcji, 2007-11-24). Istniało wtedy także kilkanaście spółek – w większości bez dużego doświadczenia w branży lotniczej – które rozwijały konkurencyjne konstrukcje klasy VLJ.

Niestety, okazało się, że dobre chęci i wsparcie inwestorów nie wystarczą do stworzenia sprawnego, bezpiecznego samolotu. Reszty dokonały kryzys, który dla branży lotniczej rozpoczął się już pod koniec 2008. W konsekwencji Eclipse musiała ogłosić bankructwo. Na rynku utrzymały się jedynie wspomniana już Cessna Citation Mustang oraz Embraer Phenom 100, który jest zaliczany do kategorii bardzo lekkich odrzutowców, jednak w praktyce nieco przekracza limit 4,5 t maksymalnej masy startowej. Łącznie liczba wyprodukowanych samolotów tej klasy nie przekroczyła 860 egz.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.