Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

43 Eclipse 500 na lotnisku

Lotnictwo cywilne, 23 października 2012

Ze sporym opóźnieniem amerykańskie media poinformowały o wrześniowym zlocie użytkowników samolotów Eclipse 500. Na lotnisko w Branson przyleciały 43 z 261 wyprodukowanych odrzutowców tego typu.

Zdjęcie: Branson Airport

Coroczny zlot służy przede wszystkim celom towarzyskim. Jednak nie tylko. Impreza jest elementem kampanii promocyjnej Eclipse Aerospace, spółki założonej właśnie przez właścicieli Eclipse 500, którym udało się najpierw wznowić produkcję części zamiennych, a obecnie przygotowują się do ponownego uruchomienia linii montażowej. Pierwsze dostawy planowane są na połowę 2013. Nowa spółka uzyskała już certyfikat typu dla odmłodzonej konstrukcji, a także zawarła wstępne porozumienia z poddostawcami, w tym z PZL Mielec. Zakład podpisał umowę o dostawach płatowców dla Eclipse (Eclipse z Mielca, 2012-05-15).

Eclipse 500 był drugim – po odrzutowcu Cessny (Citation Mustang nr 400, 2012-02-01) – który był dostępny jako samolot nowej kategorii: Very Light Jet, czyli bardzo lekkiego odrzutowca o maksymalnej masie startowej poniżej 4,5 t. Amerykańskie władze lotnicze, wspierane m.in. przez NASA, stworzyły kategorię dla pobudzenia rozwoju lotnictwa ogólnego. Wskazywano bowiem, że względnie proste i tanie VLJ będą alternatywą dla maszyn z napędem turbośmigłowym, mogąc jednocześnie zainteresować tych potencjalnych właścicieli, których nie stać na większe i zdecydowanie droższe odrzutowce dyspozycyjne.

W 2007, a wiec jeszcze przed kryzysem, w okresie dynamicznego rozwoju lotnictwa w USA, szacowano, że do 2017 tylko sami Amerykanie kupią 7,7 tys. samolotów tej klasy (Odrzutowiec z internetowej aukcji, 2007-11-24). Istniało wtedy także kilkanaście spółek – w większości bez dużego doświadczenia w branży lotniczej – które rozwijały konkurencyjne konstrukcje klasy VLJ.

Niestety, okazało się, że dobre chęci i wsparcie inwestorów nie wystarczą do stworzenia sprawnego, bezpiecznego samolotu. Reszty dokonały kryzys, który dla branży lotniczej rozpoczął się już pod koniec 2008. W konsekwencji Eclipse musiała ogłosić bankructwo. Na rynku utrzymały się jedynie wspomniana już Cessna Citation Mustang oraz Embraer Phenom 100, który jest zaliczany do kategorii bardzo lekkich odrzutowców, jednak w praktyce nieco przekracza limit 4,5 t maksymalnej masy startowej. Łącznie liczba wyprodukowanych samolotów tej klasy nie przekroczyła 860 egz.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.