Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Oferty na śmigłowce dla LPR otwarte

Lotnictwo cywilne, 27 września 2007

W dniu dzisiejszym zostały otwarte oferty dostawy 23 nowych śmigłowców dla Lotniczego Pogotowia Ratunkowego. Przetarg realizuje Ministerstwo Zdrowia. Resort zdrowia, na podstawie stosownej ustawy, przeznaczył na zakup 23 maszyn budżet w wysokości 496 450 000 zł.

Oferty złożyły dwa europejskie koncerny: Eurocopter i AgustaWestland (wcześniej na podstawie kruczków formalnych MZ wyeliminowało polskiego producenta - PZL Świdnik). Według naszych informacji, Eurocopter wycenił swój pakiet oparty na śmigłowcach EC135 na 495 192 539 zł, zaś AgustaWestland, oferująca śmigłowce A109 Grand, o ponad 6 mln zł mniej, na 489 000 000 zł. To o tyle zaskakujące, że katalogowo EC135 jest znacznie tańszy od bardziej zaawansowanego technicznie i bardziej komfortowego A109 (3,5 mln USD wobec 5,2 mln USD). AgustaWestland zaproponowała też, że serwisowanie oferowanych śmigłowców zapewni PZL Świdnik, z którym włosko-brytyjski koncern współpracuje już 12 lat. Eurocopter do tej pory w ogóle nie współpracuje z polskim przemysłem lotniczym.

Organizujące przetarg MZ (patrz Układ Eurocoptera) od początku faworyzuje śmigłowiec Eurocoptera. Szczególnie dziwny jest warunek, by odległość pomiędzy górną powierzchnią materaca a sufitem wynosiła 97 cm. W wymaganiach nie ma mowy o zapewnieniu dostępu do całego ciała pacjenta (nie tylko klatki piersiowej), nosze mogą leżeć na podłodze (w A109 kabina ma większą wysokość, ale nosze leżą, dla wygody lekarza, na wys. ok. 30 cm, w EC135 nosze leżą na podłodze), czy systemu załadunku i wyładunku pacjenta. Co więcej, masaż serca jest jedną z wielu procedur medycznych, które mogą być prowadzone na pokładzie śmigłowca (zwykle po przyziemieniu), ale o pozostałych w wymaganiach nie ma mowy.

Wśród parametrów ocenianych są trzy faworyzujące Eurocoptera. To wymiar wolnej przestrzeni za zagłówkiem noszy, możliwość przemieszczania się ratownika medycznego podczas lotu i wyposażenie w podwozie typu płozowego. Opisują one parametry EC135, których nie spełnia A109.

Przetarg realizowany jest w drodze dialogu konkurencyjnego, który zmusza oferentów do przedstawienia parametrów proponowanych śmigłowców przed sformułowaniem wymagań technicznych. To umożliwiło takie ich określenie, by oferta Eurocoptera zyskała, bez żadnych możliwości zmiany tej sytuacji, 14 pkt. (na 25) przewagi już na pierwszym etapie oceny. Według wymogów przetargu, parametry techniczne stanowią o 25%, warunki eksploatacyjne - 25%, a cena 50% kryteriów oceny.

Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.