Egipt zamówił 10 tureckich bezzałogowców rozpoznawczych Anka (Feniks). Jest pierwszym zagranicznym nabywcą bsl tego typu.
Negocjacje między Egiptem a Turcją trwały zaledwie 2,5 miesiąca. Porozumienie dotyczące kontraktu podpisano podczas wizyty premiera Recepa Tayyipa Erdogana w Kairze. Dostawy bezzałogowych Anka (Feniks) mają rozpocząć się w przyszłym roku. Nie ujawniono wartości przyszłego kontraktu.
Dyrektor Generalny Turkish Aerospace Industries (TAI) Muharrem Dortkasli twierdzi, że bsl Anka (Turcja kupuje bsl Anka, 2012-01-07; Rozbił się turecki bsl Anka, 2012-09-29; IDEF 2011: Bezpilotowce TAI, 2011-05-13) są zainteresowane też inne kraje. Wśród nich są głównie sąsiedzi Turcji, w grę wchodzi nawet Arabia Saudyjska. Według niego, produkt turecki jest uznawany za lepszy od odpowiedników izraelskich, zarówno technicznie, jak i pod względem mniejszych ograniczeń politycznych związanych z dostępem do technologii i serwisowaniem. Sama Turcja od dawna pozostaje w konflikcie z Izraelem w związku z eksploatacją i naprawami bsl Heron (Turcja zwraca Herony?, 2012-10-29).
W związku z pogorszeniem stosunków Ankary z Tel Awiwem, TAI intensywnie pracuje nad zastąpieniem izraelskich komponentów użytych w Anka urządzeniami rodzimymi lub od innych dostawców. Głównie chodzi o systemy elektroniczne. W programie bierze udział 180 inżynierów.
TAI poza Anka i jego odmianą uderzeniową (Bojowy Anka, 2012-07-19) prowadzi prace rozwojowe nad bsl Simsek (Błyskawica). Ma on rozwijać prędkość maksymalną 740 km/h. Jego udźwig jest planowany na 75 kg. Simsek ma mieć rozpiętość 1,5 m, a długość 2,3 m.