Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Defekty Su-34

Lotnictwo wojskowe, Strategia i polityka, 08 grudnia 2012

We wszystkich 16 seryjnych  frontowych bombowcach Su-34 dostarczonych WWS FR po 2006 występują defekty utrudniające ich wykorzystanie bojowe. 2 z nich w ogóle nie mogą latać.

Jeden z trzech Su-34 dostarczonych w ostatniej partii. Piloci WWS uważają te samoloty za najbardziej dopracowane i stosunkowo mało awaryjne / Zdjęcie: Witalij W. Kuzmin

Do bardzo krytycznych wniosków na temat stanu dostarczonych WWS FR Su-34 doszła specjalna komisja powołana przez sztab wojsk. Według Izwiestii, ustaliła ona, że każdy z samolotów ma charakterystyczne dla siebie niedostatki, ale są też defekty wspólne dla wszystkich maszyn. Głównym problemem jest wadliwa praca stacji radiolokacyjnej. Kłopoty sprawia zarówno oprogramowanie, jak i podzespoły radaru. Według komisji, wartość bojowa samolotów jest w ten sposób bardzo ograniczona.

Z powodu problemów technicznych, Su-34 WWS muszą przechodzić przeglądy i naprawy znacznie częściej niż przewidywano. Naprawy te są dodatkowo utrudniane przez niejednolite wyposażenie samolotów. Rozciągnięcie w czasie produkcji spowodowało, że poszczególne egzemplarze różnią się między sobą rozmieszczeniem podzespołów, a nawet ich specyfikacją.

Su-34 były stale dopracowywane w czasie produkcji. Dwa pierwsze dostarczone WWS samoloty były na tyle źle wyposażone i zintegrowane, że od samego początku nie były w praktyce dopuszczone do normalnej eksploatacji. Obecnie oba w ogóle nie latają. Oficjalnie stanowią wyposażenie ośrodka szkoleniowego w Lipiecku.

Produkcja seryjna Su-34 rozpoczęła się w 2006 (Rozpoczęcie seryjnej produkcji Su-34, 2008-01-11). Już w 2010 zatwierdzono pierwszy pakiet modernizacyjny, obejmujący uzbrojenie, silniki i wyposażenie pokładowe, w tym systemy ostrzegania przed atakiem rakietowym i pomocnicze agregaty turbinowe. Od 2011 produkowane są Su-34 obejmujące te modernizacje.

Producent Su-34 – NAPO z Nowosybirska ma problemy także z terminowością dostaw. W czerwcu sąd arbitrażowy przyznał Ministerstwu Obrony 80 mln rubli odszkodowania z tego tytułu. MO zapowiada kolejne podobne pozwy.

WWS otrzymały dotąd 31 Su-34 różnych odmian. 7 z nich to prototypy wykorzystywane do badań w locie. Tylko 16 Su-34 dostarczonych WWS to samoloty odmiany seryjnej. Według planów dostaw (MO FR zamówiło 92 Su-34, 2012-03-01), do 2020 WWS mają otrzymać 140 samolotów tego typu.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.