Alenia Aermacchi poinformowała o rozpoczęciu montażu pierwszego z 10 zakupionych przez Australię samolotów transportowych C-27J Spartan.
Kadłub pierwszego z 10 zakupionych przez Australię C-27J został w ostatnich dniach przetransportowany do zakładów montażu końcowego w Turynie. Po ukończeniu prac samolot zostanie doposażony w wybrane przez wojska lotnicze Australii (RAAF) systemy elektroniczne. Według aktualnego terminarza, maszyna zostanie przekazana Australijczykom w 2015. Wstępną gotowość operacyjną osiągnie pod koniec 2016.
Australia zakontraktowała dostawy 10 Spartanów w maju br. Zakup samolotów odbył się w ramach amerykańskiego programu Foreign Military Sales (Australia kupuje 10 C-27J, 2012-05-10). Wartość kontraktu, według zgłoszenia przesłanego do Kongresu jeszcze w 2011 przez Defense Security Cooperation Agency, wynosi 950 mln USD. Resort obrony Australii wycenił jednak umowę na około 1,4 mld AUD, co dawało wartość zbliżoną do 1,3 mld USD. Canberra uwzględniła w swoich wyliczeniach także wydatki związane m.in. przystosowaniem infrastruktury lotniskowej do eksploatacji nowych maszyn (Wątpliwości wokół australijskich C-27J, 2012-06-04).
Poza dostawą samych samolotów, zawarte w maju porozumienie zawiera także pakiet wsparcia technicznego, logistycznego oraz szkolenie pilotów i załogi naziemnej. Umowa przewiduje również doposażenie C-27J w zaawansowane systemy elektroniczne oraz samoobrony. Za te ostatnie odpowiedzialna będzie L3 Integrated Systems, występująca jednocześnie jako główny wykonawca zlecenia. Warto przypomnieć, że przedsiębiorstwo to odpowiadało także za modernizację polskich Herculesów (Modernizacja polskich C-130E, 2008-03-09).
Po wprowadzeniu do służby, C-27J zastąpią wycofane już w 2009 transportowe DHC-4 Caribou. Maszyny uzupełnią operacyjnie wykorzystywane przez RAAF C-130J i C-17A (Ostatni C-17A dostarczony, 2012-11-23).