Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Złe perspektywy Rysia

Wojska lądowe, Przemysł zbrojeniowy, 28 stycznia 2013

Według najnowszych deklaracji przedstawicieli rosyjskiego resortu obrony, zakupy montowanych w Federacji samochodów patrolowych Ryś, czyli Iveco LMV M65, zostaną prawdopodobnie zakończone po dostarczeniu 358 egz.

Zdjęcie: Denis Mokruszyn

Do tej pory zakłady KamAZ w Woroneżu opuściło ok. 60 zmontowanych tam samochodów Iveco LMV M65, które w Rosji otrzymały nazwę własną Ryś (Rosyjskie(?) Rysie, 2012-03-14). Według planów resortu obrony, podległe wojska zakupią w najbliższych latach 1775 pojazdów tej klasy. Do niedawna wydawało się, że całe zamówienie może przypaść dla licencyjnej odmiany włoskich wozów. Teraz jednak ministerstwo oficjalnie zapowiada zrealizowanie jedynie podpisanych dotąd umów – na łącznie 358 egz. – i rezygnację z dalszych zakupów na rzecz rodzimych konstrukcji.

Zmiana wiąże się przede wszystkim z zastąpieniem na stanowisku ministra obrony FR Anatolija Sierdiukowa przez Siergieja Szojgu (Szojgu za Sierdiukowa, 2012-11-06). Pierwszy z nich był zdecydowanym zwolennikiem zakupu zachodnich technologii wojskowych w dziedzinach, w których Rosja notuje największe zapóźnienia. Zaowocowało to m.in. kupnem wielozadaniowych okrętów desantowych typu Mistral, izraelskich bsl, niemieckich centrów szkoleniowych czy rozmowami o pozyskaniu zachodniego sprzętu pancernego.

Szojgu natomiast zdecydowanie preferuje własny przemysł specjalny, co już odbiło się na pierwszych decyzjach niekorzystnych z puntu widzenia importerów (Ośrodek bsl w MO FR, 2012-12-27, Rosja redukuje Mistrale?, 2012-12-21). Odnośnie Rysi, minister Szojgu zapowiedział tydzień temu wznowienie testów porównawczych Rysia i rodzimego GAZ-2330 Tigr, w zmodernizowanej odmianie M, ze wzmocnionym opancerzeniem i układem napędowym. Przypomnijmy, że producent rosyjskiego Tygrysa argumentował w momencie wyboru samochodu Iveco, iż może zmodernizować swój wóz, osiągając podobne parametry, przy nadal zdecydowanie niższej cenie (Iveco zamiast Tigrów, 2010-08-07).

Co więcej, kilka dni później dowódca rosyjskich wojsk lądowych, gen. Władymir Czirkin powiedział, że po zrealizowaniu obowiązujących umów, siły zbrojne zaczną zamawiać rodzime pojazdy: oprócz Tygrysów także Wilki i Niedźwiedzie (Wilk i Niedźwiedź w 2013, 2012-11-23).

Tymczasem program produkcji Rysi zanotował istotny postęp. Po zakończeniu dostaw pierwszej partii pojazdów, ich montaż przeniesiono z zakładów w Woroneżu do głównych obiektów KamAZ-a w Tatarstanie, co świadczy o rozwiązaniu problemów z pełnym transferem technologii. Przedstawiciele spółki zapewniają, że do 2014 uda im się uzyskać zakładany, 50-procentowy udział rosyjskich podzespołów w produkcji Rysi.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.