Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Oblot seryjnego, morskiego Wildcata

Lotnictwo wojskowe, Marynarka wojenna, 30 stycznia 2013

Pierwszy z 28 seryjnych śmigłowców AW159 Wildcat, które trafią do marynarki wojennej Wielkiej Brytanii, został oblatany na lotnisku zakładowym AgustaWestland w Yeovil. Rozpoczną służbę operacyjną w 2015.

Brytyjski AW159 Wildcat (ZZ 397) w czasie oblotu / Zdjęcie: MO Wielkiej Brytanii

Oblot śmigłowca odbył się kila dni temu. Jest to pierwszy z 28 wiropłatów, które w najbliższych latach zasilą lotnictwo marynarki wojennej (Fleet Air Arm, FAA), zastępując obecnie eksploatowane Lynx Mk 8 (Lynx na pokładzie francuskiej fregaty, 2012-11-15).

Według brytyjskiego resortu obrony, pierwszy lot odbył się zgodnie z ustalonym wcześniej terminarzem dostaw łącznie 62 Wildcatów: 28 dla marynarki wojennej i 34 dla wojsk lądowych. Warto przypomnieć, że pierwotne zamówienie dotyczyło 70 egzemplarzy AW159 (odpowiednio 30 i 40). Zostało ono jednak zredukowane wraz ze zmniejszeniem brytyjskiego budżetu obronnego (Zrównoważenie brytyjskiego budżetu, 2012-02-21).

Oblot seryjnego, morskiego AW159 poprzedziła seria testów prototypu (Wildcat zakończył próby morskie, 2012-02-20, Wildcat na pokładzie, 2011-11-13). Drugim użytkownikiem brytyjskich wiropłatów będzie Republika Korei, która zdecydowała się na zakup 8 egz. (Szczegóły porozumienia o zakupie AW159, 2013-01-18).

Pełną gotowość operacyjną brytyjskie Wildcaty uzyskają w latach 2014 (wojska lądowe) i 2015 (marynarka wojenna). W połowie br. rozpocznie się też pełne szkolenie przyszłych załóg i ekip technicznych (Ćwiczenia na AW159, 2012-09-13). Będzie ono realizowane w ramach wartego 250 mln funtów programu wsparcia logistycznego i szkoleniowego (Wildcat Integrated Support and Training). Umowa w tej sprawie weszła w życie pod koniec 2012. Jej realizacja ma odbywać się na terenie bazy w Yeovilton, gdzie trwa już budowa odpowiedniej infrastruktury szkoleniowej. Porozumienie ma obowiązywać do 2044, a więc planowanej daty wycofania Wildcatów ze służby.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra