Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

IDEX: HammerHead – bsl Piaggio i Selex

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 19 lutego 2013

Piaggio Aero i Selex ES zademonstrowały na IDEX-2013 bezzałogowiec zaprojektowany na bazie samolotu P-180 Avanti II – HammerHead. Jego oblot jest planowany na lato br.

Wizja P.1HH HammerHead w locie. Oblot bsl nad Sardynią ma nastąpić za kilka miesięcy / Rysunek: Piaggio Aero

P.1HH HammerHead to efekt 2 lat prac rozwojowych. Piaggio Aero i Selex adaptowały rozwiązania zastosowane w samolocie P.180 Avanti II (Setny Piaggo w USA, 2011-11-21) do zbudowania bsl zdolnego do wykonywania długotrwałych lotów obserwacyjnych. Oblot prototypu – demonstratora technologii jest planowany na lato 2013. Pierwsze kołowania odbyły się 14 lutego w bazie włoskich wojsk lotniczych Decimomannu na Sardynii. Do prób w locie zostanie tam wydzielona specjalna strefa, niedostępna dla samolotów załogowych. Zakończenie certyfikacji P.1HH jest planowane do końca 2014.

HammerHead zachował ogólny układ Avanti II. Konstruktorzy zwiększyli jednak rozpiętość, a tym samym także powierzchnię i wydłużenie skrzydeł. Ich rozpiętość wynosi 15,5 m (w P.180 – 14,03 m), przy czym końcówki mogą być demontowane do transportu. Długotrwałość lotu nowego bsl ma wynosić 16 h, pułap operacyjny – 15 km, a udźwig – 1,8 t. Bsl napędzany jest dwoma silnikami Pratt & Whitney Canada PT6-66B o mocy po 950 KM.

Pierwsza próba kołowania P.1HH HammerHead, 14 lutego 2013, Decimomannu na Sardynii / Zdjęcie: Piaggio Aero

Kadłub P.1HH mieści duże zbiorniki paliwa i wyposażenie obserwacyjne, nawigacyjne i łączności. Dodatkowe systemy rozpoznawcze mogą być przenoszone na belkach podkadłubowych. System kierowania bsl opracował Selex Electronic Systems, bazując na znanym wcześniej skylSTAR. Należąca do Finmeccanica kompania dostarcza także radar Seaspray 7300E oraz pozostałe wyposażenie pokładowe i naziemnej stacji kierowania.

Włosi liczą na zainteresowanie HammerHead nie tylko własnych sił zbrojnych. Oferują go m.in. Kanadzie i Indiom (gdzie partnerem Piaggio Aero jest Tata Ltd, współwłaściciel spółki, Tata kupuje akcje Piaggio Aero, 2008-10-06). Docelowo P.1HH będzie mógł poruszać się w kontrolowanej przestrzeni powietrznej, na równi z samolotami załogowymi, zgodnie ze STANAG USAR 4671.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra