Francuskie przedsiębiorstwo stoczniowe Piriou poinformowało o zgodnych z planem postępach w montażu statku szkoleniowego (MTS) Almak. Jednostka została zamówiona przez Défense Conseil International (DCI).
O planach konstrukcji Almaka (Lis Pustyni) Piriou informowało jeszcze we wrześniu 2012 (Piriou skonstruuje statek szkoleniowy, 2012-09-11). Jesienią rozpoczął się też montaż jednostki. Za prace konstrukcyjne odpowiedzialne są jedne z zakładów francuskiego przedsiębiorstwa, Chantiers PIRIOU w Concarneau w Bretanii na północnym-zachodzie Francji.
W grudniu 2012 zakończono prace nad centralną i rufową sekcją statku. W bieżącym miesiącu ma z kolei dojść do ostatecznego złączenia wszystkich 5 części kadłuba, wraz z instalacją jednostek pędnych. Almak powinien zostać przekazany odbiorcy, założonej przez DCI i Piriou spółce navOcéan, we wrześniu br. (a więc później niż zakładały pierwotnie ogłoszone plany, mówiące o wiośnie 2013). Przypomnijmy, że producent jest też zobowiązany do zagwarantowania użytkownikowi 10-letniego serwisu technicznego.
Almak będzie wykorzystywany przede wszystkim do szkolenia przyszłych załóg francuskich okrętów wojennych. Docelowo, navOcéan zamierza świadczyć swe usługi także państwom trzecim, w tym przede wszystkim arabskim. Stąd też ogłoszenie postępów w pracach nad statkiem właśnie w czasie zakończonych niedawno targów IDEX 2013, które odbywały się w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. W przypadku pozytywnych doświadczeń z eksploatacji Almaka, planowana jest produkcja seryjna tego typu jednostek.
Jako jednostka nieuzbrojona i należąca do częściowo prywatnego konsorcjum, Almak określany jest jako statek, a nie okręt. Zapewni jednak możliwość pełnego szkolenia w zakresie nauki nawigacji oraz wykorzystywania stacji radiolokacyjnych, które będą mogły symulować pojawianie się różnego rodzaju celów nawodnych i powietrznych.